Onderwerpen die besproken zijn:
- Het beschermen van zichzelf en iemands familie tegen de duivel
- Het oordeel over magie volgens de Qor'aan en de Soennah
- De soorten magie (illusie en kwellende magie)
- Zwarte magie, witte magie - goede en slechte magie?
- Harry Potter, zijn personage, vrienden, leraren, passies en doelen
- Voorbeelden van de magie die zich bevindt in de Harry Potter boeken
- Waarzeggerij - het voorspellen van de toekomst
- Het standpunt van de sharie'ah omtrent fictie
Wat was de aanleiding voor het geven van deze lezing?
Wij moedigen de Moslims ten sterkste aan om deze lezing te verspreiden, aangezien de subtiele en niet zo subtiele magie, die onze religie tegengaat en onze gemeenschappen verderft, vaak over het hoofd wordt gezien vanwege de fictieve indeling. Bovendien toont deze lezing het belang aan van voogdij, het hechten van belang aan de tijd van onze kinderen, hun boeken, spelletjes, enz. Tenslotte stelt deze lezing het kwaad bloot dat zich bevindt in de Potter serie. De aanleiding naar het geven van deze lezing was de fascinatie van jonge Moslims in de gemeenschap voor Harry Potter, door hem lief te hebben, hem te bewonderen en zoals hem te willen zijn - dit alles onder de ogen van hun ouders, onachtzaam of niet geïnteresseerd in wat onze geliefde Moslimkinderen lezen en naar kijken.
“Het Kwaad Van Harry Potter
En Het Ongeloof Van Magie”
Door
Aboel-‘Abbaas Moesaa Richardson
Vertaling
naar Nederlands: www.albaseerah.be
Voorwaar, alle lof is aan Allaah. Wij prijzen
Hem, wij zoeken Zijn steun en wij vragen om Zijn vergiffenis. We zoeken
toevlucht bij Hem tegen het slechte in onszelf en tegen het slechte van onze
daden. Wie geleid wordt door Allaah, er is voor hem geen dwaling. En wie Allaah
laat dwalen, er is voor hem geen leiding. Ik getuig dat er niets of niemand het
recht heeft om aanbeden te worden behalve Allaah, alléén Hij zonder deelgenoten
aan Hem. En ik getuig dat Mohammed صلى الله عليه وسلم Zijn dienaar en boodschapper is.
Vervolgens:
Vervolgens:
Voorwaar, het beste woord is het Woord van Allaah en de beste leiding is de leiding van Mohammed صلى الله عليه وسلم . En de slechtste zaken zijn de vernieuwde zaken. En elk vernieuwde zaak is een innovatie. En elke innovatie is een dwaling. En elke dwaling is in het Hellevuur.
Voor wat
volgt voor deze avond, hebben wij een zeer belangrijke discussie, een zeer
belangrijk onderwerp dat besproken en begrepen dient te worden. Een kwestie die
niet alleen belangrijk is omdat het gaat om ons geloof en een zeer belangrijk
onderdeel van ons geloof is, maar ook omdat het gaat om het gelovig en
ongelovig zijn. Niet alleen zal een moslim, wanneer hij fout is in zijn begrip
en uitvoering van dit onderwerp, de correcte ‘aqiedah (geloofsovertuiging)
schenden en vallen in een tegenstrijdigheid met het Boek van Allaah en de Soennah
van de Boodschapper van Allaah صلى الله عليه وسلم ...
Niet alleen dat, het kan ook zijn dat, door een gebrek aan begrip over dit
onderwerp en een onjuiste toepassing van wat verplicht is voor een Moslim in
deze kwestie, deze persoon buiten de religie van Islaam wordt geleidt. Het is
dus geen gemakkelijke zaak, niet een simpele zaak, niet een zaak die
veronachtzaamd dient te worden, niet een zaak die beschouwd mag worden als een
zaak die niet relevant is in deze tijd. Het is eerder een zaak van groot en
dringend belang waarvan elke Moslim de houding, die van hem gevraagd wordt,
begrijpt en toepast in dit leven en het leven van zijn familie.
De
vijand van de mens, de vijand van het goede, Iblies (i.e. shaytaan, de
duivel) - moge Allaah hem vervloeken -, heeft veel verschillende tactieken en
veel verschillende wegen waarmee hij de kinderen van Adam probeert af te
dwalen. Hij is khabieth, hij is vies en vuil van natuur, hij is sluw en
onze gezworen vijand en hij heeft bij Allaah gezworen, een eed afgelegd bij de
Eer van Allaah,
قَالَ فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ
“Hij (i.e. shaytaan)
zei: 'Bij Uw Eer, ik zal ze allemaal doen afdwalen.'”
(Soerah Saad [38], vers 82)
En hij
heeft ons zelfs, zoals dit gekomen is in de Qor'aan, een aanwijzing
gegeven over zijn vastberadenheid in het afdwalen van de mens. Hij (i.e. shaytaan)
zei,
لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَاطَكَ الْمُسْتَقِيمَ ثُمَّ لَآَتِيَنَّهُمْ مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ وَمِنْ خَلْفِهِمْ
وَعَنْ أَيْمَانِهِمْ وَعَنْ شَمَائِلِهِمْ
“Ik zal hen voorzeker in de weg gaan zitten op Uw Rechte Pad, dan zal ik
hen van vóór, van achter, van hun rechterkant en hun linkerkant benaderen.”
(Soerah al-A‘raaf [7], vers 16)
Hij zal ons benaderen vanuit elke hoek, gezien hij bij Allaah gezworen had dat hij dit zal doen. Dit betekent dat shaytaan niet de geringste kans zal laten voorbijgaan om de mens af te dwalen. En hij zal jou benaderen met directe uitnodigingen naar Shirk (afgoderij), Koefr (ongeloof), het verwerpen van de Qor'aan en het vallen in zaken die jou naar de Hel zullen leiden. En hij zal jou van achter benaderen met geniepigere en sluwere pogingen, hij zal jou van jouw rechterkant en linkerkant benaderen en vanuit iedere hoek, hij zal niet rusten. Hij zal niet tevreden zijn met het afdwalen van slechts enkele mensen, noch zal hij tevreden zijn met het afdwalen van de meeste mensen. Hij zal niet tevreden zijn met zichzelf tot hij zijn doel bereikt heeft, tot hij iedereen heeft afgedwaald. Dit is de situatie van onze gezworen vijand.
Vanaf het moment van de bevruchting van een kind tijdens de gemeenschap, zijn de moslims onderwezen om toevlucht te zoeken bij Allaah tegen zijn kwaad (i.e. tegen het kwaad van shaytaan). Er is ons een du‘aa (smeekbede) geleerd van de Profeet صلى الله عليه وسلم. Op het moment van de gedachte, wanneer de man zijn vrouw benadert, zoekt hij toevlucht bij Allaah en zegt hij,
بِسْمِ اللَّهِ اللَّهُمَّ جَنِّبْنَا
الشَّيْطَانَ وَجَنِّبْ الشَّيْطَانَ مَا رَزَقْتَنَا
“In de Naam van Allaah. O Allaah, hou de shaytaan weg van ons en
hou de shaytaan weg van wat je ons geeft (i.e. van het kind dat je ons geeft).”
[Sahieh al-Boekhaarie 6/141, Sahieh
Moeslim 2/1028]
Dit toont het belang aan van (het toevlucht zoeken bij Allaah tegen shaytaan), zelfs vanaf het moment dat we beginnen met inspanningen en onze verantwoordelijkheid (nemen) als beschermers en verzorgers van kinderen (en ook) vanaf het moment van de bevruchting. Wanneer dan een kind geboren is, leren wij van de Boodschapper van Allaah صلى الله عليه وسلم dat deze kwaadaardige vijand van ons, deze sluwe en creatieve vijand van ons, een tactiek gebruikt of bij het moment van zwakte van het nieuwgeboren kind (wanneer het kind net geboren is) komt de shaytaan en prikt hij het kind in zijn zij, omdat de shaytaan een opportunist is, omdat de shaytaan smerig is en omdat hij niet de geringste kans zal laten om de kinderen van Adam te schaden. Dus realiseer je het doel van jouw vijand, realiseer je de vastberadenheid van jouw vijand, realiseer je dat zijn methoden en wegen, om jou af te dwalen, veel zijn. Er is ons ook geleerd dat, wanneer we het huis betreden, wij de Naam van Allaah noemen. Waarom? Zodat de shaytaan niet mee naar binnen gaat in het huis. Nogmaals, het beschermen van ons huis, onze vrouwen en onze kinderen tegen het kwaad van deze gezworen vijand. En dus zal de shaytaan, wanneer we onze toevlucht bij Allaah gezocht hebben en Zijn Naam genoemd hebben, zeggen, “Wij kunnen niet blijven in dit huis vannacht.”
En de Profeet Mohammed صلى الله عليه وسلم heeft ons, door zijn vele
manieren van leiding en zijn liefde voor deze oemmah (gemeenschap),
getoond welke stappen wij moeten ondernemen om ons te beschermen tegen deze
gezworen vijand. Hij heeft ons gezegd dat we onze kinderen binnen het huis
moeten brengen vóór zonsondergang (i.e. vóór maghrib). Breng ze naar
binnen, sluit de deuren en noem de Naam van Allaah over de deuren. Omdat de shayatien
(duivels), zoals hij ons verteld heeft, zich in grote aantallen verspreiden op
dat moment. De duivels zijn, op dat moment, overvloedig en groot in aantal. Dus
brengen we onze kinderen naar binnen op dat moment. Op dat moment, zoals de
Profeet صلى
الله عليه وسلم heeft gezegd, zijn we in gevaar omdat er dan veel duivels verspreid
worden.
De geleerden hebben, als profijt, vermeld dat de
reden dat we specifiek onze kinderen binnen moeten brengen, dat we allemaal
bang zijn van de duivel op dit tijdstip en niemand van ons is veilig van hem...
We moeten allemaal op onze hoede zijn en toevlucht zoeken bij Allaah tegen de shaytaan,
specifiek op die tijd en tijdens de dag. Maar waarom moeten we onze kinderen
binnenbringen en hen achter gesloten deuren houden, specifiek op dat tijdstip?
Omdat zij (i.e. de kinderen), zoals de geleerden zeggen, niet de smeekbedes en
de herinnering van Allaah hebben die hen zal beschermen tegen de shaytaan,
zoals de oudere kinderen en oudere mensen die hebben. De kinderen zijn
gevoelig, waarom? Het is niet makkelijk voor kinderen om Allaah te blijven
gedenken, ze zijn speels en ze vergeten de gedenking van Allaah en ze
memoriseren niet veel smeekbedes. Dus in dit geval zorgen wij voor hen en
houden wij ons vast aan onze verantwoordelijkheid als ouders en nemen wij elke
stap en voorzorg die mogelijk is om hen te beschermen tegen deze gezworen
vijand. Dus als ouders moeten wij onszelf beschermen en moeten wij onze kuddes
beschermen tegen alles dat ons bekend wordt dat het één van de plannen van shaytaan
is om ons of onze kinderen te schaden. En zoals wij al eerder hebben vermeld,
heeft hij veel verschillende wegen, velen die wij herkennen en velen waarvan
wij niet in staat zijn om ze te herkennen.
Jammer genoeg, vanwege een grote achteloosheid
die veel moslims in de hele wereld getroffen heeft, slagen zij er niet in om
een van de meest duidelijke wegen van de shaytaan, om binnen te komen in
de huizen van de moslims, te herkennen. Een van de meest duidelijke wegen
waarmee shaytaan jouw huis zal binnentreden, is door het brengen van
duidelijk ongeloof in de vorm van een boek, in de vorm van een film of in de
vorm van enig materiaal die jij zal binnenbrengen in jouw huis met jouw eigen
handen. En jij wordt in feitelijk iemand die hulp verleent aan het plan van de shaytaan
om jouw familie af te dwalen.
De achteloosheid die vele moslims heeft
getroffen, is één om van te treuren. Het is schokkend voor sommigen, en anderen
kennen de realiteit van de moslim oemmah (gemeenschap); dat ze in het
algemeen ver verwijderd zijn van het begrip van de fundamenten van hun religie,
om in staat te zijn om iets te herkennen dat zo duidelijk is, dat zo schadelijk
en open is als het plan van de shaytaan. En jammer genoeg zijn velen van
hen twistziek en velen van hen zullen geen lering trekken uit het advies. Wij
vragen Allaah om onze harten te openen, zodat wij het kwaad kunnen herkennen
die de shaytaan brengt door middel van magie, door middel van ongeloof
in de huizen van de moslims en wij vragen Allaah dat hij ons de nederigheid en
het tekort aan hoogmoed en arrogantie schenkt, zodat wij instaat zijn om dit te
herkennen en om de juiste stappen te nemen na het herkennen van dit gevaar.
Want voorwaar, wij zullen elk gevraagd worden over onze voogdij. Want ieder van
ons, zoals de Profeet Mohammed صلى الله عليه وسلم vermeld heeft, is een bewaker, is een herder en hij zal verantwoordelijk
zijn en gevraagd worden over zijn kudde. De Profeet Mohammed صلى الله عليه وسلم zei, “Jullie zijn
allemaal herders, en jullie zullen allemaal verantwoordelijk zijn voor jullie
kudde.” De Profeet Mohammed صلى الله عليه وسلم zei verder, “Er is geen moslim dienaar die
een kudde gegeven werd om voor te zorgen, die als herder is aangesteld over een
kudde, en hij adviseert hen niet en beschermt hen niet van kwaad, behalve dat
hij de geur van het Paradijs niet zal ruiken.” Een hadieth
(overlevering) overgeleverd door Imaam Moeslim in zijn Sahieh
en ook door al-Boekharie in zijn Sahieh. Dus als ouders,
zijn wij verplicht om te zorgen voor onze kudde, om te zorgen voor onze
kinderen, door gebruik te maken van alle manieren van bescherming tegen de shaytaan
die de Profeet صلى الله عليه وسلم ons geleerd heeft.
Van de eerste en voornaamste manieren om onze
kudde te beschermen, is het opdoen van kennis over de religie van Allaah. En
hoeveel moslims schieten tekort in deze verplichting, zelfs zo ver dat ze
duidelijke zaken van Tawhied en Shirk niet herkennen. Zo ver dat deze zaken hun huizen
binnenkomen en zij zijn achteloos en herkennen ze niet als een gevaar, laat
staan als iets dat hen en hun families buiten de Islaam doet treden. Het is
onwetendheid over de religie, een grote en schadelijke onwetendheid die veel
moslims heeft geleid naar deze staat. Dus deze lezing die we zullen horen deze
avond, met de Wil van Allaah, zal ons een soort van geneesmiddel geven voor
deze onwetendheid die wij hebben omtrent deze zaak. En we vragen Allaah om ons
te leiden naar het in praktijk brengen van de kennis die wij zullen horen deze
avond, op een manier die Hem tevreden stelt.
Tot de vele manieren waarmee shaytaan de
mensen misleidt en afdwaalt, behoort zijn verleiding tot het verrichten van
verboden zaken. Eerst en vooral, (hen verleiden naar) het ongelovig zijn in
Allaah. En ongelovig worden in Allaah kan gedaan worden via verschillende
manieren. De shaytaan kan direct naar hen komen en hen overtuigen om
Allaah te verwerpen en hen overtuigen om hem (i.e. shaytaan) te
aanbidden. Bij anderen kan hij komen en bij hen de ongehoorzaamheid (van
Allaah) schoonschijnend maken, het tegengaan van de bevelen van Allaah en het
nalaten van de verplichtingen op hem als een Moslim. Zodat met elke daad van
ongehoorzaamheid, er telkens een zwart punt op zijn hart komt, totdat zijn hart
als een omgedraaid kopje wordt, die geen leiding kan bevatten. Dus wanneer de shaytaan
nu (naar een persoon) komt, moet hij eerst zijn hart verharden, zodat die
persoon kan luisteren naar de oproep naar dwaling. Door de Moeqaddiemah
of inleiding die hij hem gaf, door hem eerst uit te nodigen naar
ongehoorzaamheid en zo zijn hart hiermee te verharden, zal deze persoon nu
luisteren naar de oproep naar ongehoorzaamheid. En de herinnering en de oproep
om terug te keren naar Allaah zal hem niet baten met een verhard, dood hart.
De shaytaan gebruikt verschillende
dingen. Een van de dingen die hij doet voor mensen en waar we het deze avond
over zullen hebben, is dat hij voor hen één van de daden van ongeloof
schoonschijnend maakt. Iets dat de Moslim uit zijn religie doet treden,
(namelijk) de daad van magie. Het verrichten van magie, of het tevreden zijn
met magie, witte of zwarte magie en zoals zij het verdelen in goede magie en
slechte magie. Dit alles is ongeloof in Allaah, en behoort tot het plan van de shaytaan.
Dit alles behoort tot zijn sluwheid en zijn verlangen om de kinderen van Adam
af te dwalen van het pad van Allaah, van Tawhied, van de
Soennah van de Profeet صلى الله عليه وسلم en van deze zuivere en oprechte dien
(religie). Allaah
heeft gezegd in Zijn Boek,
“En Soelaymaan is niet ongelovig geworden...”
(Soerah al-Baqarah [2], vers 102)
Sommige
mensen beweerden dat Soelaymaan een magïer was. Dus Allaah antwoordde op deze
valse bewering met Zijn Uitspraak,
“En Soelaymaan is niet ongelovig geworden, maar de shayaatien
(duivels) zijn ongelovig geworden, [want] ze leerden de mensen Sihr
(magie).”
(Soerah al-Baqarah [2], vers 102)
Het
eerste dat je begrijpt uit vers 102 in Soerah al-Baqarah, is dat het leren van
magie aan de mensen een daad van ongeloof is. Allaah heeft ons duidelijk
getoond in dit vers,
وَلَٰكِنَّ الشَّيَاطِينَ كَفَرُوا يُعَلِّمُونَ
النَّاسَ السِّحْرَ
“... maar de shayaatien (duivels) zijn ongelovig geworden, [want]
ze leerden de mensen Sihr (Magie).”
(Soerah al-Baqarah [2], vers 102)
dat de shaytaan,
de duivels, de shayaatien ongelovig zijn geworden omdat ze de mensen
magie leerden. Verderop in het vers, vertelt Allaah ons over de twee engelen
die werden neergezonden op de mensen van Babel om hen te testen, om te zien wie
er geduldig zal zijn op de gehoorzaamheid aan Allaah en om te zien wie er
ongelovig zal worden en de dien (religie) van Allaah zal verwerpen en in
een zaak terechtkomt die hem buiten de religie van Allaah doet treden.
Allaah
heeft, uit Zijn Wijsheid, deze mensen beproefd door het sturen van twee engelen
naar hen met het aanbod om hen magie te leren. En zij zeiden,
“... en zij (i.e. de twee
engelen) leerden niemand [magie] tot ze hadden gezegd: 'Wij zijn slechts een
beproeving, dus word niet ongelovig (door het leren van magie van ons)'”
(Soerah al-Baqarah [2], vers 102)
(Soerah al-Baqarah [2], vers 102)
Uit dit deel van het vers begrijpen wij nu dat
het leren van magie koefr (ongeloof) is. Het leren van magie is
beschreven in het Boek van Allaah in deze aayah (vers) als koefr,
ongeloof. Het eerste deel van het vers duidt op het feit dat het onderwijzen
van magie koefr is en het latere deel van het vers duidt op het feit dat
het leren van magie koefr is. En de Profeet صلى الله عليه وسلم heeft ons verder vermaand over de kwestie van magie, door het bevestigen
van het oordeel dat is vermeld in de Qor'aan, nl. dat het koefr
is, door zijn uitspraak, “Pas op voor de vernietigende zondes.” De zeven
vernietigende zondes, “ash-shirk billaah, wa as-sihr, wa
qatl an-nafs...” en hij vermeldde verder de zeven zondes. De eerste die
hij noemde, de eerste vernietigende zonde is wat? Shirk (afgoderij), de
tweede is sihr (magie) en de derde is het doden van een persoon
die niet gedood mag worden.
Joendoeb ibn Ka‘b al-Asdi, één van de metgezellen van de Boodschapper van Allaah صلى الله عليه وسلم , heeft het oordeel over de magïer overgeleverd van de Boodschapper van
Allaah صلى الله عليه وسلم en hoe hij behandeld dient te
worden in de Islamitische Wet. Krijgt hij de doodstraf of wordt hij verbannen
uit het land of wat? Joendoeb zei, “De doodstraf van de magïer is dat hij
gedood wordt met het zwaard.” Hij moet gedood worden onder de Islamitische
Wet. En dit is overgeleverd door Imaam at-Thirmidhie in zijn Soenan (mv.
van Soennah).
En ‘Omar - moge Allaah tevreden zijn met hem -, de tweede khaliefah, in zijn tijd als Moslimleider beval hij
dat alle magïers en heksen, zowel mannen als vrouwen, aangehouden en gedood
worden, in zijn tijd. En, alle Lof zij Allaah, in de tijd van ‘Omar waren er niet veel (magïers en heksen), maar zij hadden drie heksen
gevonden en ze alle drie gedood, op zijn bevel. En Hafsah - moge Allaah tevreden zijn met haar – had ontdekt dat ze een slaafmeisje had die haar betoverde. Dus ze ging
hierover klagen en had bevolen dat dit slaafmeisje gedood moet worden, en ze
werd [gedood]. Al deze overleveringen die praten over de doodstraf van de
magïers:
Eerst en vooral, als verduidelijking, worden
deze [straffen] uitgevoerd in de landen van de Moslims, onder de Islamitische
leider, en ze behoren tot de wetten die worden uitgevoerd in de Islaam door een
regering in een maatschappij die geregeerd wordt door de Islaam.
Ten tweede, wij begrijpen uit deze
overleveringen de ernstige aard van magie, dat magie iets is dat leidt naar de
doodstraf. De persoon die zichzelf verwikkelt in magie, treedt de doodstraf
tegemoet. Daarom zien we dat het inderdaad een ernstige zonde is. En sommige
geleerden lieten het niet toe dat het berouw van een magïer enige invloed zou
hebben op het oordeel gevestigd op hem, in tegenstelling tot andere daden van
ongeloof. Zolang een persoon zijn tawbah (berouw) openlijk verkondigt,
wordt hij vergeven en mag hij worden vrijgesteld van de straf, zolang hij
berouw toont. Maar degenen waarvan hun afvalligheid ernstig en walgelijk was,
zoals de afvalligheid van de magïer en zoals de afvalligheid van degenen die de
Qor'aan en de Soennah van de Profeet صلى الله عليه وسلم bespotten, degenen die spotten met de dien
(religie), zij kunnen echt geen imaan (geloof) in hun harten hebben. En
dus is hun afvalligheid ernistig! En de geleerden hebben gezegd dat, in een
Islamitische regering, zulke mensen, wanneer ze beproefd worden voor deze
misdaden, wij zullen Allaah vragen om hen te vergeven indien ze berouw tonen,
maar we zullen de doodstraf op hen uitvoeren als het oordeel op hen, ondanks
hun berouw. En dit omdat de magïer een zeer schadelijk individu is voor de
Moslims: door het opsplitsen van families, het schaden van mensen vanwaar ze
niet weten, het steunen van de shaytaan in het aanvallen en schaden van
de Moslims vanuit veel verschillende hoeken die de mensen nooit te weten kunnen
komen.
En
magie, zoals we hebben geleerd uit het leven van de Profeet صلى الله عليه وسلم , is niet iets dat wij lichtjes dienen te nemen
en zeggen, “Ik geloof niet in magie, ik geloof niet dat we ons moeten
bekommeren om magie, omdat het misschien gebaseerd is op oude fabeltjes of op
oude verhalen die mensen vertelden.” De Profeet صلى الله عليه وسلم werd zelf betoverd door één van de vijanden van
Islaam, Labied ibn al-A‘sam, een
jood, die de Profeet صلى الله عليه وسلم heeft betoverd (met magie), zodanig dat de
Profeet werd wijsgemaakt dat hij sommige dingen gedaan had die hij niet eens gedaan
had, zoals overgeleverd door ‘Aa'ishah – moge Allaah tevreden zijn
over haar – in Sahieh
al-Boekhaarie. Magie is echt en schadelijk!
De
Profeet صلى الله عليه وسلم , de beste der mensen in de gedenking van
Allaah, de dichtste van de mensen bij de Heer van de Troon, de meest geliefde
mens bij Allaah - ’azza wa jal - werd, met de Wil van Allaah, beïnvloed door
magie. De les die wij hieruit kunnen nemen is dat wij niet veilig zijn (van
magie), het maakt niet uit hoe vroom jij bent, hoe actief jij bent in
aanbidding, hoeveel gedenkingen (van Allaah) jij hebt op jouw tong, hoeveel
jouw vertrouwen is op Allaah... zijn wij dichter bij Allaah dan de Profeet صلى الله عليه وسلم ? Hebben wij een hogere graad bereikt dan hem?
Niemand kan dit ooit beweren of denken! Dus dan dienen wij te beseffen dat
magie echt is, wij dienen ons niet veilig te voelen ervan en wij mogen niet
voelen dat het een onbelangrijke kwestie is, dat het iets is dat ons niet kan
beïnvloeden, echter dien jij te voelen en te weten dat het echt is!
De
Profeet صلى الله عليه وسلم heeft ons verteld, zoals overgeleverd door ’Aa-ishah,
“Twee
engelen kwamen naar mij, één ging neerzitten bij mijn hoofd en de andere bij
mijn been. En één van hen zei: 'Wat is de klacht van deze man?' De andere
[engel] zei: 'Hij is betoverd.' Dan vroeg de andere: 'Wie heeft hem betoverd?'
De andere antwoordde: 'Labied ibn al-A’sam (de jood die de Profeet صلى الله عليه وسلم had betoverd).'” Daarna discussieerden de engelen over hoe
Labied deze magie had gedaan en waar hij het object heeft geplaatst waarmee hij
de Profeet صلى الله عليه وسلم had betoverd. Het [object] was gegooid in een waterput genaamt Dharwaan.
En dit is ons overgeleverd van de Profeet صلى الله عليه وسلم en dit toont ons dat magie inderdaad echt is!
En het heeft de beste der schepsels beïnvloed, het meest geliefde schepsel bij
Allaah - ‘azza wa jal.
Dus ons
standpunt over magie dient vastberaden te zijn; het is echt, het is ongeloof in
Allaah - ‘azza wa jal - en het is niet iets dat licht en gemakkelijk is. En wij hebben een boek
dat geschreven is door een grote geleerde van Islaam genaamd 'De 10 zaken die
jouw Islaam tenietdoen'. En er zijn veel dingen die iemands Islaam tenietdoen
(i.e. hem buiten de Islaam doen treden), maar er zijn een aantal zaken waarin
Moslims vaker in terechtkomen dan andere. Één hiervan is magie, en dit werd
specifiek uitgezonderd in dit boek, de tien zaken waarin Moslims vaak in
terechtkomen die hen uit de religie doen treden. En hij (i.e. de schrijver) zei
dat de zevende tenietdoener magie is. Zoals al-’Atf en as-Sarf, zoals
magie die gebruikt wordt om twee mensen samen te brengen en zoals magie die
gebruikt wordt om twee mensen te splitsen van elkaar. Je zou kunnen zeggen dat
dit goede en slechte magie is of misschien witte en zwarte magie, allebei: “Wie
het (i.e. magie) uitvoert, of ermee tevreden is, is ongelovig geworden.” En
hij vermeldde een aantal bewijzen die wij reeds hebben vermeld.
In de
uitleg van deze tekst ging één van onze geleerden, Shaykh Saalih
al-Fawzaan, dit uitleggen. En we gaan een kort stuk lezen uit zijn boek 'Uitleg
van de tien zaken die jouw Islaam tenietdoen'.
Hij zei,
“De zevende soort van afvalligheid dat vermeld is, is magie, het werk van
magïers. Het bestaat uit twee types, echte [magie] en illusie. Het eerste type,
echte magie, houdt in dat de magïer blaast op knopen, het mompelen (murmulen)
van zinnen en woorden op [de knopen], het zoeken van hulp bij de duivels in deze
woorden, het ophangen van amuletten of het schrijven van de namen van duivels
op talismannen en andere gelijkaardige zaken. Dit is wat echte magie is. Het is
iets dat een effect heeft op de persoon (die wordt betoverd) door hem te doden,
ziek te maken of zijn verstand te beïnvloeden.
Het
tweede type, illusie, is wanneer dingen worden gemanipuleerd zodanig dat het
iemand doet denken (i.e. hem wijsmaakt) dat hetgeen hij ziet werkelijk zo is,
terwijl het niet waar is. Een man wordt wijsgemaakt dat de magïer een aantal
van de volgende zaken gedaan heeft: hij heeft een steen veranderd in een dier,
hij heeft iemand gedood en weer terug tot leven gebracht, door bv. zijn hoofd
af te hakken en het dan weer te vervangen, hij heeft een auto meegetrokken
d.m.v. zijn haar of zijn tanden, hij is overreden door een auto maar dit heeft
hem niet geschaad, hij ging een vuur binnen en werd niet geschaad, hij heeft
vuur gegeten, hij heeft zichzelf doodgestoken met een stuk ijzer, hij heeft
zichzelf gestoken in het oog met een ijzeren vleespin, hij heeft een stuk glas
gegeten of iets gelijkaardigs.” En jullie weten allemaal dat deze dingen worden
gezien in circusprogramma's. En wanneer de magïer dan tevoorschijn komt, snijdt
hij iemand in twee, eet hij vuur, blaast hij vuur uit zijn mond en andere
gelijkaardige zaken die de Shaykh heeft beschreven. Hij gaat verder en zegt, “Al
deze dingen zijn valse goochelkunstjes (trucs) die geen waarheid bevatten. En
dit is zoals de magie van de magïers van Fir’awn
(Farao). Allaah – de Verhevene – heeft gezegd over hun magie.
“..en toen scheen het hem toe (i.e. werd Moesaa wijsgemaakt) dat hun
touwen en staven zich door hun tovenarij voortbewogen.”
(Soerah Taa-Haa [20], vers 66)
(Soerah Taa-Haa [20], vers 66)
Moesaa werd wijsgemaakt dat hun staven zich
bewogen zoals slangen. En Allaah – de Verhevene
– heeft gezegd,
“..en zij betoverden de ogen van de mensen en joegen hen angst aan...”
(Soerah al-A‘raaf [7], vers 116)
(Soerah al-A‘raaf [7], vers 116)
Dus de Shaykh gaat verder en zegt, “Dit is
illusie. Ze noemen het Al-Qamrah, een truc die de magïer verricht op de
ogen van de mensen, misschien vingervlugheid (goochelarij). Als de Qamrah
dan verdwijnt, keren zaken terug naar hun normale staat.” De Shaykh gaat verder
en zegt, “Magie is ongeloof. En het bewijs is de uitspraak van Allaah - de Verhevene -.
وَلَٰكِنَّ الشَّيَاطِينَ كَفَرُوا يُعَلِّمُونَ
النَّاسَ السِّحْرَ
“..maar de shayaatien (duivels) zijn ongelovig geworden, [want]
ze leerden de mensen sihr (magie).”
(Soerah al-Baqarah [2], vers 102)
Zowel het leren als het onderwijzen van magie is
ongeloof in Allaah - ’azza wa jal. Het behoort ook tot de soorten van afvalligheid. De magïer is een
afvallige! Indien hij eerst een gelovige was waarna hij magie beoefende, dan is
hij afvallig geworden van de religie van Islaam. Hij dient gedood te worden
zonder hem te vragen om berouw te tonen, volgens sommige geleerden. Want
wanneer hij openlijk berouw toont, wordt hij bekend als iemand die de mensen
bedriegt en de kennis van magie zou nog steeds in zijn hart blijven, zelfs
nadat hij berouw toont.”
En dit is het einde van de woorden van Shaykh
Saalih al-Fawzaan en wij willen verder het verschil tussen echte magie
en illusie duidelijk maken. Het betekent niet dat één van de twee ongeloof is
en de andere niet. Ook illusie (goochelarij) is ongeloof in Allaah - ’azza wa jal. Zelfs
vingervlugheid (goochelarij), illusie is ongeloof in Allaah - ’azza wa jal. Het bewijs
hiervoor is de daad van Joendoeb ibn Ka’b al-Asdi, de Metgezel die ons het
oordeel over de magïer, wat er gedaan moet worden met de magïer in een
Islamitische staat, heeft verduidelijkt. In zijn tijd waren er sommige leiders
van Bani Oemayyah die zichelf vermaakten met een goochelaar, iemand die deed
aan vingervlugheid. En Joendoeb ibn Ka’b
kwam en zag de bijeenkomst waar er sommige leiders waren en sommige magïers die
hen vermaakten. In dit geval hebben we een man die daar stond en deed alsof hij
het hoofd van een andere man afhakte en hem doodde, dan plaatste hij zijn hoofd
terug en was hij terug levend zonder enige schade. Toen Joendoeb dit zag,
pakte hij zijn zwaard en hakte hij het hoofd van de magïer af! Hij hakte
het echt af, zonder dat het een (goochel)truc of magie was. En hij verkondigde
aan de leiders, “Indien hij waarachtig was, laat hem dan zichzelf weer tot
leven brengen.” Joendoeb begreep het oordeel in Islaam, in een Islamitische
staat, dat de magïer de doodstraf krijgt. Degene die echte magie beoefent, door
het blazen op knopen en het zoeken van hulp bij duivels, enz. en ook degene die
illusie, vingervlugheid (goochelarij) beoefent: beiden worden gezien als koefr,
ongeloof in Islaam en beiden zijn vatbaar voor de doodstraf in een Islamitische
staat.
Nadat we hebben begrepen dat deze magie in beide
vormen, zowel echte magie als illusie, ongeloof is en dat degene die het
beoefent ongelovig is geworden in Allaah en de Islaam heeft verlaten en dat
degene die ermee tevreden is en het kwaad (i.e. de magie) niet haat in zijn
hart, de Islaam verlaten heeft, zoals begrepen uit deze hadith van de
Profeet صلى
الله عليه وسلم ,
“Wie van jullie iets slechts ziet, laat hem het veranderen met zijn
hand. Indien hij niet in staat is, dan met zijn tong (door het vermanen en verbieden). En indien hij niet in staat is, dan
met zijn hart (door het te haten), en dat is de laagste vorm van
geloof.” In een andere overlevering, “Er is geen geloof zelfs ter grootte
van een mosterdzaadje hierna.”
Dus deze persoon die tevreden is met magie,
zonder het te beoefenen, wat is het oordeel over hem op basis van deze
overlevering? Hij is tevreden met magie en het deert hem niet in zijn hart om
zich te laten vermaken door magie. Deze persoon heeft de Islaam verlaten, hij
is ongelovig geworden, omdat hij geen mosterzaadje van geloof meer in zijn hart
heeft. En dit is waarom je de geleerden ziet zeggen, “Degene die magie
beoefent of ermee tevreden [is ongelovig geworden].” Hij heeft geen magie
beoefend, maar hij is ermee tevreden, hij kijkt er graag naartoe. Hij heeft het
niet beoefend, maar hij kijkt er slechts naartoe: hij is ongelovig geworden en
heeft de Islaam verlaten. Hij heeft de laagst mogelijke vorm van geloof in zijn
hart verlaten, en dat is het haten van het kwaad in zijn hart.
Dit gezegd zijnde, willen we een aantal ideeën
introduceren met betrekking tot een boekenserie die zeer populair is bij de
mensen vandaag, jammer genoeg bevinden zich ook Moslims onder hen, die zichzelf
en hun kinderen sommige of alle boeken laten lezen van deze serie en DVD's of
films kopen die de zaken in deze boeken spelen of videospelletjes spelen of
geobsedeerd zijn door de laatste obsessie die Harry Potter heet, de serie van
Harry Potter boeken. De mensen die het verkoop van de boeken volgen hebben
aangekondigd, zoals jullie allemaal weten, dat dit het hoogste verkoop van
boekenseries ooit is, het breekt alle records en overstijgt de verwachtingen
telkens wanneer een nieuw boek uitkomt. Ik geloof dat ze onlangs een zevende
boek hebben uitgebracht of de laatste in de serie. En wanneer ze het boek
uitbrengen, moeten ze het natuurlijk doen in overeenstemming met het thema van
het boek en dat is magie, kwaad, zwarte kunsten en al die zaken. Dus wanneer
brengen ze een boek uit? In het midden van de nacht! Ze brengen het boek uit in
het midden van de nacht, waardoor ze de mensen 's nachts rijen laten vormen,
buiten laten komen in het midden van de nacht om te wachten op het boek, om te
wachten tot het exact twaalf uur wordt, wanneer het boek wordt uitgebracht, om
hun kopie van Harry Potter te krijgen, de laatste in de Harry Potter serie.
Boeken met een lengte van 700 pagina's, 800 pagina's met gemak, geschreven in
met zeer mooie stijl die mensen aantrekt. En shaytaan heeft de mensen
veroverd via deze boeken en heeft hen de gedenking van Allaah - ’azza wa jal - doen vergeten.
إن من البيان لسحرا
“En voorwaar, in sommige soorten spraak (en ook in sommige soorten geschriften) zit er magie.”
[Sahieh al-Boekhaarie #5434]
Zelfs in de manier waarop boeken worden
geschreven, zit er een soort magie die resulteert in dit fenomeen dat de mensen
heel erg van deze boeken houden. Mensen van alle leeftijden, alle geslachten,
alle oriëntaties en alle nationaliteiten lezen deze boeken. Deze boeken zijn
vertaald in meer dan veertig talen, en hebben elke hoek van de wereld bereikt.
Wij hebben jammer genoeg ondervonden, wal-Laahu
al-Moesta’aan (en Allaah is Degene waarbij hulp wordt gezocht), dat de
vrijdagnacht waarop het meest recente boek uitgebracht werd, natuurlijk in het
midden van de nacht... Er was een Moslimschool die kinderen heeft die zaterdag,
vroeg in de morgen, naar school komen en sommige kinderen hadden het boek reeds
in hun bezit! Dit betekent dat ze die nacht ervoor met de mensen in de rij
waren aan het wachten op het boek. Dit toont de waakzaamheid, niet alleen de
onachtzaamheid die sommige Moslims hebben, maar de waakzaamheid die zij hebben
over zulke zaken. Ze zijn zo bezorgd om als eerste deze koefr, dit
ongeloof te hebben in hun huizen en in de handen van hun kinderen. Waarlijk, de
shaytaan heeft deze mensen veroverd en heeft hen zo onachtzaam doen zijn
dat hij hen gebruikt heeft als een middel om ongeloof rechtsreeks in hun huizen
te brengen.
Laat mij Harry Potter even voorstellen aan
jullie. Wie is Harry Potter? En wie zijn zijn shoeyoekh en talaamiedh?
Wie zijn zijn leraren en wie zijn zijn leerlingen? Wie zijn zijn collega's? Wij
geven hem een juiste biografie, zodat we weten met wie wij hier te maken hebben
en wie deze persoon is die tot deze obessie of tot deze buitengewone spannende
focus in de boekenserie is gemaakt. Harry Potter, een jonge man, een witte
jongen die nu de puberteit heeft bereikt en door sommige jaren van zijn leven
is gegaan, leeft in een normale maatschappij en werd getrokken naar een
duistere kant of een duister parellel bestaan, en dat is de wereld van magie,
die bestaat naast onze wereld, zoals in de boeken [vermeld staat]. En de meeste
mensen zijn onachtzaam betreffende deze wereld, schenken geen aandacht eraan en
proberen niet om het te leren.
In deze boekenserie worden zulke mensen
'Muggles' genoemd. Ze worden 'Muggles' genoemd en worden bestempeld als mensen
die geen aandacht schenken aan magie en als mensen die geen magie willen leren,
als de alledaagse mensen die geen deel uitmaken van de fantastische parellelle
wereld van magie die verdergaat. Ze worden doorheen de boeken, doorheen de
serie, bestempeld als idiote, simpele en nietswetende mensen zonder verstand.
Er dient niet veel belang te worden gehecht aan hen, [het zijn] idiote mensen
die zich niet bezighouden met magie. Dit is één van de eerste aanvallen op
moraliteit die komen in deze boekenserie, één van de eerste. Dus Harry begint met
het gaan naar een school, een heksenschool of toverijschool met verschillende
graden waar een persoon doorgaat. Hij krijgt een toverstaf, magische items en
zijn kleren, zijn boeken en zijn dingen zijn betoverd en hebben magische
krachten gekregen. Hij is een persoon die leert hoe hij sommige Latijnse
uitdrukkingen uitspreekt, hoe hij dingen betovert en hoe hij vervloekt voor en
tegen mensen. Hij wordt, in ieder opzicht van het woord, een magïer, iets dat
wij zien als een extreme vorm van ongeloof in Islaam!
Harry Potter, de jonge man, heeft vrienden in
het boek en heeft leraren. Één van zijn leraren heet Albus Dumbledore, een oude
man die lijkt op Sinterklaas met een lange witte baard en een bril.
Vanzelfsprekend is hij het toppunt in het gebruik van magie en de beste in het
gebruik van magie. Hij heeft bepaalde zaken, die andere magïers gebruiken, niet
nodig door zijn meesterschap en zijn geweldige kennis, een echt teken van
wijsheid en een val voor de mensen die de boeken lezen om te geloven dat zo een
persoon het niveau van success heeft bereikt en een niveau van prestatie [heeft
bereikt]. Hij heeft geen toverstaf nodig om te toveren en hij heeft geen mantel
nodig om onzichtbaar te worden. Hij kan kijken door de toverformules van andere
mensen die niet op zijn niveau zijn of dicht bij zijn niveau zijn. Dit is de
leraar van Harry Potter. Hij tovert, zoals ik al zei, zonder een toverstaf en
hij heeft een Phoenix, een vogel gemaakt van vuur, die hij stuurt om berichten
over te brengen naar mensen of om informatie te verkrijgen. En Harry Potter
heeft een pluim (veer) van deze Phoenix in zijn toverstaf waardoor hij extra
krachten krijgt, volgens deze boekenserie.
Een andere van zijn leraren heet Trelawney, die
lesgeeft in deze magieschool. Dit is iemand die beweert dat hij een kaahin
(waarzegger) is, iemand die kan kijken in de toekomst, iemand die voorspelt wat
er gaat gebeuren. En wij leren van de Profeet صلى الله عليه وسلم dat dit een andere erg gevaarlijke vorm van
ongeloof is, één die ervoor zorgt dat een persoon zijn gebed veertig dagen lang
niet aanvaard wordt. “Degene die naar een waarzegger gaat en hem over iets
vraagt, zijn gebed zal veertig dagen lang niet aanvaard worden.” En in een
andere overlevering, “En hij is ongelovig geworden in datgene wat neergezonden
is aan Mohammed صلى الله عليه وسلم .”
Dus hier is zijn leraar die op een bepaald
moment de kunst van het voorspellen of het spreken over toekomstige
gebeurtenissen onderwijst en in 'trance' gaat en, in één van de boeken, begint
te spreken met een andere stem, wat een teken is van bezetenheid door djinn.
En een tijdje later herinnert hij zich niets meer van wat er gebeurd is. De
voorspellingen waarover hij sprak zijn geëerd in de boekenserie en worden
bewaard in een speciale afdeling in de magieschool in kristallen bollen, zodat
de mensen kunnen komen en de voorspellingen bestuderen. Ze hebben
interpretaties nodig, dus spreekt hij met voorspellingen, praat hij over de
toekomst, soms op raadselachtige manieren, en deze voorspellingen worden dan gelaten
in de bibliotheek, een grote bibliotheek in de school voor de studenten van
magie om te komen en ze te bestuderen en misschien een soort interpretatie te
bereiken die hen zal toelaten om profijt te krijgen van wat er gaat gebeuren in
de toekomst.
Dus dit zijn de mentoren of leraren van Harry
Potter. Dit is ook wat jouw kinderen leren en dit zijn eigenlijk ook de leraren
van jouw kinderen, indien ze deze boeken lezen. Harry Potter heeft een aantal
vrienden waarvan magïers, verschillende gedaanteverwisselaars, dieren, djinn,
ondode schepsels (zoals spoken) en mensen die naar hem komen in
verschillende fases in het verhaal, misschien waarzeggers, misschien kwade
tovenaars of misschien vijanden die hem proberen te schaden, vanonder een
aantal verschillende soorten schepsels, mensenlijk en niet-menselijk. Één van
hen – en wanneer ik dit zeg zal ik wellicht op de gezichten van sommige
kinderen, wal-Laahu al-Moesta’aan, een teken van herkenning van de naam
zien – is Moaning Myrtle. Moaning Myrtle is een personage in het boek en één
van de vrienden van Harry Potter. Nu, laat mij jullie vertellen over het
gezelschap van Harry Potter. En een persoon bevindt zich op de religie van zijn
metgezellen (vrienden). Harry Potter bevriendt een geest of misschien de geest
van een dood meisje, genaamd Moaning Myrtle. Zij leeft in de afvoerpijpen onder
het toilet in een meisjesbadkamer, een goede vriend van Harry Potter. Waar
leeft zij? In een rottingsput, waarin de afval terechtkomt onder het toilet.
Zij leeft in de afvoerpijp onder het toilet in een meisjesbadkamer. Harry
Potter bezoekt haar vaak om advies te krijgen, haar te raadplegen, tips te
krijgen om magische mysteries op te lossen en verschillende zaken. Waar gaat
hij haar bezoeken? In de meisjesbadkamer, om Moaning Myrtle te bezoeken, die
leeft in een afvoerpijp van een toilet in de meisjesbadkamer. Er is een deel in
het boek 'Order of the Phoenix' waarin Harry een grote plas treft met daarin
een onbekend vloeistof van verschillende kleuren en structuren, met bubbels en
schuim, en hij zoekt verheldering over een bepaalde mysterie die hij probeert
op te lossen. Dus hij doet zijn kleren uit en neemt naakt een bad in deze plas
van bubbelend, schuimend materiaal. En Moaning Myrtle komt opdagen in deze
plaats, haar plaats in de toilet verlatend om op te dagen bij dit bubbelbad
waarin Harry Potter naakt is en om de een of andere reden een bad neemt om te
proberen horen wat een magische ei hem zal vertellen onder de oppervlakte van
dit vloeistof. Zij klaagt bij hem nadat zij zichzelf heeft voorgesteld, terwijl
zij zwevend boven het vloeistof verschijnt aan hem, en toevlucht bij Allaah
wordt gezocht! Zij klaagt bij hem dat hij al een lange tijd niet is
langsgekomen bij haar, dat haar goede vriend een lange tijd niet is langsgekomen
bij het toilet in de meisjesbadkamer. En hij verontschuldigt zich omdat hij
zijn banden met haar niet onderhield en geeft een aantal excuses dat hij druk
bezig was. Dan gaat zij verder met het aanbieden van een aantal extra tips en
aanwijzingen over hoe hij het mysterie moet oplossen van deze ei, waarvan hij
probeert de stemmen te horen onder dit vloeistof waarin hij gekozen heeft om
een bad te nemen.
In een ander boek biedt deze goede vriend van
Harry, Moaning Myrtle, vriendelijk aan dat indien Harry ooit sterft en hij een
plaats nodig heeft om te verblijven, dat hij meer dan welkom is om te komen en
te verblijven in het toilet in de meisjesbadkamer. En dit is wat onze kinderen
lezen. Dit zijn verhalen en avonturen van Harry Potter. Natuurlijk zal ik niet
de geweldige heldhaftige episode van hem vermelden waarin hij tegen een draak
vecht, maar kijk naar de soorten dingen die je zal lezen wanneer je een boek
van Harry Potter leest. Dus dat tweede verhaal over haar waarin zij hem
uitnodigt is slechts om jullie een idee te geven dat deze zaken feitelijk te
vinden zijn in deze boeken. Het komt uit één van de Harry Potter boeken genaamd
'The Chamber of the Secrets'. Zij heeft hem uitgenodigd dat indien hij sterft
en een plaats nodig heeft als ondood persoon, hij zonder problemen bij haar kan
komen in het toilet in de meisjesbadkamer.
Dus nu heb je een klein idee van wat Harry
Potter is. Er is ook een truc in dit boek waarmee zij proberen om de lezer te
overtuigen om te onderscheiden tussen goede en slechte magie, tussen witte,
positieve of behulpzame magie en zwarte kunsten, duistere, zwarte of kwade
magie dat schadelijk is. Zij proberen jou doorheen de volledige boekenserie te
overtuigen dat er goede en slechte magie is. Echter wordt de lijn (i.e. de
scheiding) tussen de twee, vele keren doorheen het boek, somber. Natuurlijk,
wij als Moslims op onze religie, vasthoudend aan de Leiding die Allaah naar ons
heeft gestuurd, zijn niet overtuigd dat er een verschil is tussen goede en
slechte magie. Beide soorten van magie, indien wij zouden aanvaarden dat er
goede en slechte magie is, zijn ongeloof en plaatsen een persoon buiten de
Islaam. Maar zelfs de mensen die jou proberen te overtuigen dat duistere magie
kwaad is en dat witte magie goed is, zij zeggen – en dit is genomen uit de
samenvatting van de magie die gebruikt wordt in de Harry Potter serie – :
“De zwarte kunsten verschillen van de andere
vormen van magie, in de intentie van de tovenaar die het gebruikt. De meeste
magie is relatief neutraal. Het kan gebruikt worden voor het goede en het
slechte. Echter, sommige magie is kwaad in de intentie, door en door.
Toverformules van dit soort worden vaak vervloekingen genoemd. Vervloekingen
zijn toverformules die vaak worden gebruikt met de intentie om een ander persoon
te schaden. Deze intentie, om te schaden, plaatst deze toverformule in het
gebied van zwarte kunsten.”
Dus dezelfde toverformule wordt volgens hen
zwarte magie of zwarte kunsten, door de intentie van de persoon die tovert met
die toverformule. Dus in feitelijk is het dezelfde toverformule die gebruikt
wordt, maar soms wordt het beschouwd als zwarte kunsten en soms als witte
magie, afhankelijk van de intentie. Dus misschien gaan ze uit van de
overlevering (Opmerking vertaler: Moesaa Richardson
bedoelt hier waarschijnlijk de overlevering, “Handelingen worden alleen door
hun intentie bepaald en ieder mens zal alleen dat krijgen wat met zijn intentie
samenhangt.”). Echter, als je kijkt naar deze theorie en het
onderzoekt, ondervind je duidelijk dat het slechts een manier is om jou te
overtuigen of om beroep te doen op jouw fitrah (natuurlijke aanleg); dat
jij geneigd bent naar goede dingen en een afkeer hebt van slechte dingen, dat
er een goede kant is van magie. Echter zien we dat het verschil tussen goede en
slechte magie somber en onduidelijk wordt, waar het dezelfde daad (gebruik van
toverstaf, etc), dezelfde toverformule en dezelfde vervloeking is, maar het
wordt goede magie vanwege de goede intentie van een persoon en het wordt
slechte magie vanwege de slechte intentie van een persoon om iemand te schaden.
Dus hier zien we een poging om mensen te verwarren betreffende de werkelijkheid
van magie, dat er goede en slechte magie is. Maar wanneer zij het verschil
tussen goede en slechte magie definiëren, is de lijn helemaal niet duidelijk.
En we ondervinden dat dezelfde daad beschreven kan worden als goede of slechte
magie.
Laat mij jullie ook een aantal van de soorten
magie die men vindt in de Harry Potter boeken presenteren. De soorten magische
toverformules, de soorten magie waar de persoon over leest in een Harry Potter
boek, soms in groot detail [beschreven]. Soms ben je in staat om in het boek te
leren hoe je tovert, hoe je theeblaadjes leest of hoe je de toekomst voorspelt
en je vindt er ook recepten voor toverformules en [magische] drankjes. Er is
iets dat waarzeggerij heet, dit is het zien in de toekomst. In de Harry Potter
boeken is dit verdeeld in drie soorten. De eerste soort is een zwakkere soort
die de beginnende studenten leren, maar er wordt geen beroep op gedaan en het
is niet erg effectief. De tweede soort is hetgeen beoefend wordt wanneer
sommige personages lessen beginnen te geven, zoals ze zeggen in de Lente van
1996 en er is een tijdlijn die loopt wanneer Harry Potter van graad naar graad
gaat en van niveau naar niveau vordert als magïer. Dus hij wordt het tweede
niveau van toekomstvoorspelling en het vooruitzien van gebeurtenissen
onderwezen. En dit is nog altijd niet volledig betrouwbaar volgens de leringen
van het boek. Hetgeen dat echt betrouwbaar is, is de derde soort dat 'zien'
heet. Een persoon is een Ziener en hij ziet werkelijk, hij kan zien in de
toekomst zoals hij beweert. De Ziener, zeggen ze, bezit een innerlijk oog. Hij
heeft geen controle over wat hij ziet. Bijvoorbeeld, één van de leraren van
Harry Potter die wij hebben vermeld, Trelawney, voorspelde de toekomst twee
keer met deze magische toverformule, hoewel er een interpretatie nodig was van
de betekenissen van hetgeen hij doorgaf over de toekomst. Zij zeggen dat het
'echt zien' zeer zelden is, maar het gebeurt een aantal keer in elke eeuw. En
zij houden aantekeningen van de feitelijke gebeurtenissen van dit soort zien,
dit soort waarzeggerij, ze houden aantekeningen ervan in de bibliotheek in de
magieschool.
Andere technieken die zij gebruiken voor
waarzeggerij, een ernstige vorm van ongeloof in Islaam, is astrologie. Zij
gebruiken de sporen van vogels, de richtingen en de wegen van de vogels, wat
ook van de Jaahiliyyah (pre-Islamitische onwetendheid) van de Arabieren
was. Zij beschouwden de dag als een goede dag indien de vogel naar rechts vloog
en beschouwden de dag als een slechte dag of een slechte dag om te reizen
indien de vogel naar links vloog. Zij gebruikten speelkaarten, meestal
gedompeld in bloed, een kristallen bal, dromeninterpretatie, voortekens van
vuur, het lezen van handpalmen en het lezen van theeblaadjes. Al deze zaken
zijn geïdentificeerd in de boeken van de geleerden van Islaam als echte wegen
(manieren) van koehaanah (waarzeggerij), welke een daad van ongeloof is.
Al deze zaken die hier vermeld zijn, zijn in feite geïdentificeerd in de boeken
van de geleerden van Islaam als wegen die de magïers gebruiken om te proberen
de toekomst te voorspellen. Zelfs de boeken gaan zo ver en dit moet echt een
realiteit aan het licht brengen, die wij misschien over het hoofd hebben
gezien, over de vuiligheid van deze boeken. Een persoon kan bijvoorbeeld in het
boek 'Unfogging the Future', pagina 5 en 6, lezen hoe hij theeblaadjes leest en
interpreteert en hoe hij de de symbolen en tekenen interpreteert in de
theeblaadjes die de toekomst vertellen. Hij kan in detail lezen: een eikel
betekent dit, een kruis betekenent dit, dit en dat symbool betekent dit. Hij
kan zeven, acht, negen verschillende soorten symbolen leren die hij kan zoeken
in de theeblaadjes en hij kan ze gebruiken om de toekomst te voorspellen. Dit
is één van de wegen waarmee magïers hulp vragen aan de djinn en de shayaatien
(duivels) om kennis van de toekomst op te eisen.
Ook wordt astrologie gebruikt door Harry Potter
in het boek, zoals we hebben vermeld. Het is iets dat hij begint te leren vroeg
in zijn rit, vroeg in zijn fases van het leren van magie. De studie van
astrologie, volgens de astrologie dat gebruikt wordt in het boek, vereist een
voorzichtige studie van sterrenkaarten die betrekking hebben op de
geboortedatum van een persoon. De studenten in de waarzeggerijlessen van
Trelawney moeten een ingewikkelde sterrenkaart maken en bepalen welke planeten
waar waren en hoe dit hun levens beïnvloedt. Gebaseerd op astrologische
tekenen, suggereerde de leraar dat Harry geboren moest zijn in de winter. We
dienen hier te vermelden dat de Profeet صلى الله عليه وسلم ons een zeer belangrijke
overlevering heeft verhaald van Allaah - ‘azza wa jal - over de sterren en hoe de Moslim de sterren boven hem dient te
begrijpen. De Profeet صلى الله عليه وسلم heeft gezegd dat Allaah - ‘azza wa jal - heeft gezegd, “Deze
ochtend zijn sommige van Mijn dienaren gelovig en ongelovig in Mij geworden.”
Hij ging verder verduidelijken door te zeggen, “Degene die gezegd heeft:
'Wij hebben regen gekregen door die en die ster', dat is een ongelovige in Mij
en een gelovige in de sterren, en degene die zegt: 'Wij hebben regen gekregen
door Allaah en Zijn genade', is een gelovige in Mij en een ongelovige in de
sterren.” Dus Allaah leert ons hier dat de formaties van de sterren en
hemelse lichamen boven ons de regen niet bepalen en ons geen voorzieningen
geven. Zij duiden op niets anders dan de drie dingen die vermeld zijn door
Qataadah, de taabi’ie (iemand van de generatie na de metgezellen), die
zei, “Allaah heeft deze sterren geschapen voor drie zaken.” Ten eerste,
“Als een verfraaiing en versiering van de hemel.” i.e. ze maken de hemel
mooi. Ten tweede, “Als steniging voor de duivels.” i.e. als raketten die
de duivels aanvallen. Zoals we allemaal weten, voor de tijd van de Profeet صلى الله عليه وسلم verwachtten de djinn de
komst van een Profeet en verwachtten ze dat de openbaring zou beginnen
neerdalen. Maar ze wisten niet vanwaar de Profeet zou komen of wanneer de
openbaring zou beginnen neerdalen. Dus ze begonnen naar boven te gaan naar de
hemelen, als een consequente gewoonte, om te proberen iets op te vangen van de
openbaring voordat het neerdaalde, zodat ze kennis zouden hebben van wat er zou
komen in de toekomst, voordat de mensen die kennis zouden hebben via de
Profeet. En [hiermee] zouden ze de magïers en waarzeggers helpen. Dus op het
moment wanneer Allaah de Qor'aan ging openbaren en de openbaring ging
neerzenden naar de Profeet Mohammed صلى الله عليه وسلم ,
maakte Hij de sterren in de hemel als raketten die de shayaatien
(duivels) aanvielen en hen uit de hemel stootten, zodat de openbaring naar de
Profeet صلى
الله عليه وسلم zou neerdalen zonder dat de duivels toegang
hadden tot de openbaring of er kennis over hadden voordat het neerdaalde naar
de Profeet صلى
الله عليه وسلم . Het eerste profijt die wij
krijgen uit de sterren is dat ze een versiering van de hemel zijn. Het tweede
is dat ze raketten zijn tegen de duivels. Het derde is dat ze tekenen zijn
waarmee de mensen geleid worden. Wat betekent dit? Navigatie, inderdaad! Jij
gebruikt de noordster, jij gebruikt het sterrenbeeld om jou te helpen in jouw
reis om van een plaats naar een andere te gaan. Niet dat jij leiding zoekt van
de hemel, omdat de Profeet صلى الله عليه وسلم nooit leiding zocht van de hemel en de
sterren, noch deed iemand van zijn Metgezellen dit. Echter gebruik jij ze als
middelen om de juiste richting en orïentaties te weten (in jouw reis). Deze
uitspraak van Qataadah is verzameld in de Sahieh van Imaam
al-Boekhaarie. En Qataadah gaat verder en zegt, “Degene die het op zichzelf
neemt om te geloven dat de sterren andere dingen betekenen (bv. dat ze
extra informatie hebben voor ons of dat we bepaalde dingen eruit kunnen lezen),
hij heeft een fout begaan, zijn aandeel verloren en heeft zichzelf belast met
datgene waarover hij geen kennis heeft.” En zoals ik vermeld heb, dit is
verzameld in Sahieh al-Boekhaari.
Dus wij zien in het boek hoeveel
tegenstrijdigheden het bevat met de openbaring die werd gegeven aan de Profeet صلى الله عليه وسلم en we zien hoeveel
soorten magie het bevat. Een andere soort magie is de drankjes die hij leert
maken en de ingrediënten van de drankjes, doorheen de boekenserie, zijn in
detail beschreven. Dus het is niet vreemd als we een toegewijde lezer van deze
boeken vinden die deze drankjes uitprobeert, door het nemen van een dode muis
en het hoofd ervan af te hakken, het bloed van een vleermuis te laten
wegvloeien, het doen van exact dezelfde dingen die werkelijke praktijken zijn
van tovenarij, het leren uit de Harry Potter serie hoe je een magïer wordt.
Dus bijvoorbeeld in de school waar
Harry Potter naartoe gaat, heeft hij een les over (magische) drankjes, het
maken van drankjes en hij leert van een drankjesmeester in het eerste jaar. Er
is een website van de toegewijde fans van Harry Potter waarin ze alle
verschillende soorten magie samenvatten en referenties geven naar welke boeken
en welke pagina's je het gebruik van de verschillende soorten magie kan vinden,
welke personages er vermeld zijn doorheen de boeken en waar je de vermelding
van deze personages kan vinden, de verhaallijnen en alles hierover. Er zijn
toegewijde fans van deze boekenserie die dit hebben gedaan en wij hebben een
aantal dingen genomen van hun webpagina om aan te tonen, als een samengevat
stuk informatie, wat er gebeurt in de school waar Harry Potter naartoe gaat, de
tovenarijschool genaamd Hogwarts.
In het eerste jaar maken de studenten simpele drankjes,
zoals een 'boil cure' drankje. Het eindexamen bevat een praktisch drankje
waarbij de studenten een vergeetachtigheidsdrankje moeten maken, dit is in het
eerste jaar. Het tweede jaar gaat over een ... [onverstaanbaar], een
haargroeidrankje. In het derde jaar bevat de syllabus (cursus) een
verschrompelingsoplossing. Het vierde jaar, vijfde jaar en zo verder, tot in de
late jaren waarin ze geavanceerde drankjes beginnen te maken, die veel
ingrediënten en veel meesterschap van de vaardigheden van magie vereisen.
Ook hebben wij veel verschillende toverformules. Wij
hebben gesproken over drankjes... magische items, wij gaan nu spreken over
magische items. Kijk nu eens naar sommige toverformules. Er is een woordenboek
beschikbaar op websites die toegewijd zijn aan dit fenomeen, deze boekenserie.
Een woordenboek van A tot Z: de namen van de toverformules, allemaal in
Latijnse zinnen waarvan we de betekenis niet begrijpen, wat zeker een teken is
van tovenarij. Van A tot Z, de persoon kan de namen van de toverformules leren,
hoe ze gebruikt moeten worden en welke plaats of welk deel van welk boek heeft
Harry Potter deze toverformule gebruikt, werd de toverformule tegen hem
gebruikt of in zijn bijzijn gebruikt, dit alles. Bijvoorbeeld... ik zeg liever
niet de namen van de toverformules omdat ze betekenissen kunnen bevatten die we
niet willen vermelden in het Huis van Allaah – ‘azza
wa jal. Maar er zijn toverformules; wanneer je de naam van de toverformule
uitspreekt, stijgt de uitspreker van deze formule (i.e. de tovenaar) naar de
hemel en begint hij te vliegen. Er zijn toverformules die dingen bevriezen en
ze doen stoppen met bewegen, er zijn toverformules die dieren transformeren in
een beker of een bokaal. En dit behoort, zoals we hebben vermeld, tot de wegen
van illusie, tot de verschillende soorten illusie die vermeld zijn door Shaykh
Saalih al-Fawzaan.
Dus zij spreken deze Latijnse zinnen uit, zwaaien de
toverstaf op bepaalde manieren en er zijn hierbij daden van het hart, alsook
emoties bij betrokken en zij toveren. Dus er kan een volledig boek verzameld
worden over de toverformules en de drankjes. Er is ook een woordenboek van A
tot Z die gaat over de drankjes en haar ingrediënten, effecten, namen en hoe je
de naam zingt, zelfs een analyse van hoe je de namen in het Latijns moet
uitspreken zodat jij, als lezer van het boek, geen fouten zal begaan in jouw
uitspraak van de Latijnse naam van deze toverformule. Dit toont allemaal aan
dat er een groot belang is gehecht aan de presentatie van magie en zelfs hoe je
de woorden uitspreekt! Ze zijn beschreven en gedetailleerd voor jou, alsook de
ingrediënten van de drankjes en de tovermules waarmee getoverd wordt.
Andere
items, items van zwarte magie die
vermeld zijn doorheen het boek en gebruikt worden door Harry Potter, zijn
metgezellen en zijn leraren: menselijke beenderen, speelkaarten die bevlekt
zijn met bloed, glazen ogen en iets waarnaar zij verwijzen als de 'hand van
glorie', dit is zoals zij zeggen één van de minst schadelijke magische of
zwartmagische items; het is een echt menselijk hand dat betoverd is om gloeiend
licht te geven en het wordt gebruikt als lantaarn. Andere voorbeelden zijn: een
oud roestig gespijkerd muziekinstrument, kwaad uitziende maskers,
verschrompelde hoofden, levende gigantische zwarte spinnen, giftige kaarsen,
menselijke vingernagels... deze worden gebruikt als items, deze worden gebruikt
als betoverde wapens om het kwaad af te weren of om iemand te schaden. En de
lijst gaat verder en verder: de magische items waarover de persoon leest, hoe
worden ze magische items, hoe worden ze betoverd, hoe worden ze gebruikt, welk
soort zinnen worden er uitgesproken om ze werkend te krijgen en hoe gebruikt
men de krachten ervan tegen de vijand.
En
bovendien heeft één van de fans van de serie de drie basiselementen van
toverformules beschreven, maar omwille van beknoptheid slaan we dit over. Waar
het om draait is dat er een volledig cultuur is rond de boekenserie dat diep
geworteld is in tovenarij, dat zichzelf weergeeft als tovenarij. Het heeft geen
schaamte en geen noodzaak om het feit dat ze houden van tovenarij en magie te
verbergen. Ze houden van Harry Potter en zijn episodes die allemaal gebaseerd
zijn op deze tovenarij en magie.
Dus nu, wat denk je dat de reactie zal zijn van kinderen
met een invloedrijke leeftijd op deze boekenserie? Logischerwijze... magie
wordt (in het boek) bestempeld als de reddende factor en de held van het
verhaal redt enkel zichzelf, zijn vrienden en familie van gevaar door het
gebruik van magie. Hij is enkel succesvol door het gebruik van magie. En hij
weert het kwade af en wordt gered door het gebruik van magie. Hij zoekt niet de
hulp van Allaah de Almachtige, hij doet geen beroep op het boek van Allaah,
noch op een goede morele daad, maar hij doet beroep op magie, magische
toverformules, amuletten en magische items bij elke wending van het verhaal.
Dus de reactie van de kinderen, wat zal die zijn denk je? Behalve, “Op een
dag wil ik een magïer zijn. Ik wens dat er op een dag ergens een magïersschool
is waar ik me zou inschrijven, waar ik zou leren toveren en waar ik zou leren
de mensen die mij willen pijn doen te schaden... enkel de slechte mensen. Ik
zal een goede magïer zijn, ik zal (enkel) de slechte mensen schaden, ik zal
(enkel) de slechte mensen pijn doen. Ik zal de mensen redden met magie en hen
redden van de slechte mensen.”
De Christenen, sinds het jaar 2001, hebben pogingen gedaan
om het gevaar van magie in de Harry Potter boekenserie te verduidelijken, toen
er nog maar een aantal boeken uit waren. Christenen die zich hielden aan het
fundamenteel begrip dat blijft in hun dien (religie), dat magie, zowel
goede en slechte of zwarte en witte magie, niet toegestaan is en godslastering
is. En jullie kennen de geschiedenis van de Christenen, dat ze in feite door
periodes gingen waarin ze zeer waakzaam waren over het idee van magie. En ze
vonden vaak magïers en doodden hen. Zelfs in Amerika, in de Verenigde Staten
van Amerika, was er iets dat 'Salem Witch Hunts' (Salem Heksenjagers) heette,
waarbij ze in de huizen gingen zoeken naar bewijzen dat mensen magie
gebruikten. En wanneer ze dan een heks of een tovenaar vonden, gingen ze hem of
haar doden om de maatschappij te beschermen tegen het kwaad van de magie.
Deze Christenen hebben voor ons een aantal uitspraken
verzameld van kinderen die hebben gesproken over hun ervaring of hebben
gesproken over wat ze graag willen doen na het lezen van de Harry Potter
boeken. Bijvoorbeeld een jongen die Dillan noemt en tien jaar oud is zegt, “Ik
wil graag naar een tovenaarsschool gaan en magie leren. Ik wil graag een
toverstaf leren gebruiken om te toveren.” Zou je iets anders dan dit verwachten
van iemand die leest over hetgeen we beschreven hebben in deze lezing? Dit is
vanzelfsprekend, dit is wat mensen zouden verwachten van zo een boekenserie.
Een meisje dat twaalf jaar oud is zegt, “Indien ik kon gaan naar een
tovenaarsschool, zou ik in staat zijn om te toveren, drankjes te maken en te
vliegen met een bezemsteel.” Hoge ambities! Jeffrey, elf jaar oud, zegt, “Het
zou prachtig zijn om een tovenaar te zijn, omdat je dan situaties en dingen kan
controleren, zoals leraren [dat kunnen].” Catherine, negen jaar oud, zegt,
“Ik zou graag naar een tovenaarsschool gaan, magie leren en mensen
betoveren. Ik zou een lelijke toverformule uitvinden en dan is het payback
time!” Carol, tien jaar oud, zegt, “Ik voel alsof ik binnen de wereld
van Harry ben. Indien ik naar een tovenaarsschool zou gaan, zou ik gewoon alles
studeren: toverformules, tegenaanvallen, bescherming tegen de zwarte kunsten,
enzovoort.” Dit zijn de reacties van kinderen die de Harry Potter serie
hebben gelezen.
En toen wij onze geliefde jonge broeders en zusters in
Islaam waarschuwden in de Moslimschool hier, toen wij hen waarschuwden voor dit
kwaad gedurende de voorbije week of langer, kregen wij zeer vreemde reacties
van hen. Wij vroegen hen om de boeken in hun huizen te verwijderen of om de
boeken naar school te brengen. En sommigen van hen... als je gewoon het woord
Harry Potter noemt, hebben ze niets gehoord van hetgeen wij zeiden over Harry
Potter. “Heb je eraan gedacht om jouw Harry Potter boek te brengen naar
school?” Hij zegt, “Ja, ja, ik heb Harry Potter boeken. Ik zit aan
pagina 21.” Of, “Ik zit in hoofdstuk 21.” Hij heeft niets gehoord
van al hetgeen dat werd gezegd! Wij hebben zelfs gehoord dat de kinderen elk
boek dat werd uitgebracht hebben gelezen, meer dan één keer! [Wij hoorden dit]
van onze eigen kinderen, onze eigen broeders en zusters die naar onze eigen
Moslimschool komen. Ze hebben elk boek gelezen dat werd uitgebracht en sommigen
van hen kunnen de gebeurtenissen noemen en zeggen in welk hoofdstuk en welk
boek het zich bevindt. Het gaat zo ver dat sommige van onze jonge broeders en
zusters in deze val zijn gelopen. En ze zijn slachtoffer geworden van hun eigen
ouders en zijn onbeschermd gelaten door hun eigen ouders, degenen die
verantwoordelijk zijn voor hen om hen te beschermen tegen dit kwaad.
Onbeschermd gelaten en gewoon geduwd in de wereld van magie, de wereld van shaytaan,
om afgedwaald te worden naar ongeloof in de religie van Islaam.
Zij hebben vermeld dat meer dan 200 miljoen [boeken]
verkocht zijn in meer dan veertig talen. Natuurlijk ligt dat aantal inmiddels
al veel hoger, dit is van het jaar 2001. Meer dan 200 miljoen boeken zijn
verkocht in veertig talen, en ik heb vermeld dat dit [cijfer] heel oud is; zes
jaar geleden. Zij hebben ook gezegd het boek onlangs elf miljoen exemplaren
heeft verkocht in 24 uur. Het meest recente boek heeft elf miljoen exemplaren
verkocht in een periode van 24 uur! En we hebben vermeld dat dit na de opening
om twaalf uur middernacht was.
Dit gezegd zijnde en nadat we veel of
sommige werkelijkheden van Harry Potter hebben blootgesteld: de betekenissen en
ideeën die voorgesteld worden in de boeken, de verhalen, de items waarover
gesproken werd, de vervloekingen, de toverformules, de magische items, de
schepsels, de leraren van Harry Potter en zijn vrienden, zoals Moaning Myrtle,
enz. De mensen dienen te beseffen dat wij wakker moeten worden en dat dit geen
kwestie is die gelaten dient te worden bij “Kinderen moeten aangespoord
worden om te lezen en ouders moeten blij zijn dat hun kinderen lezen.”
Echter zijn wij niet blij dat onze kinderen dingen lezen die hen naar het
Hellevuur leiden. Wij willen dat onze kinderen dingen lezen die hen toegang tot
het Paradijs zal geven. Wij zullen niet gewoon blij zijn over het lezen, zozeer
dat we zeggen, “Mijn kind is niet ongeletterd, hij leest”, en iedereen
is zo gelukkig omdat alle kinderen lezen. En dit is het standpunt van de meeste
leraren in de scholen over de Harry Potter boeken. Zij zeggen, “Indien we de
kinderen iets geven om te lezen, 700 pagina's, zal dit hun woordenschat
vermeerderen en hen veel profijt geven.”
Echter leidt dit hen rechtsreeks naar het Hellevuur, met een goede
woordenschat, met een rijke woordenschat zullen ze het Hellevuur binnentreden,
door het ongeloof in Allaah – ‘azza
wa jal. Ja, het vermeerdert hun woordenschat
en het is lezen... in hoeverre dat het de moeite waard is wanneer je praat over
het lezen van iets dat hen zal afdwalen.
Betreft de auteur van het boek... een broeder heeft dit net
voorbereid terwijl wij ons voorbereidden om de lezing te geven, hij vermeldt
een aantal zaken over de auteur van de Harry Potter serie. Rowling, zij is
afgestudeerd aan de Exeter University in Engeland. Zij is heel bekend met
bovennatuurlijke praktijken, zij gebruikt elementen en filosofieën achter
heidense religies, Keltische religies, de religies van de druïdes (keltische
priesters), tovenarij en Satanisme. Dit komt van dezelfde Christelijke groep,
dit toont jullie precies wie hier achter zit. Een andere bron vermeldt, “J.K.
Rowling, de auteur van de Harry Potter serie, heeft een gigantisch groot
onderzoek gedaan.” Zij is heel nauwkeurig, anders zouden we heksen
hebben over heel het land en de wereld die zeggen dat dit geen echte
vertegenwoordiging van hun religie (van magie) is. In werkelijkheid
portretteert zij tovenarij. Dit is een echte vertegenwoordiging van tovenarij,
zwarte kunsten en zwarte magie. En toch hebben we mensen die zeggen dat dit
enkel fantasie en onschadelijk lectuur voor onze kinderen is. Wat dit eigenlijk
nog gevaarlijker maakt is dat het omsluierd is met een fantasietaal en een
kinderliteratuur en het is humoritstisch gemaakt, mooi geschreven en extreem
provocerend lectuur, het maakt gewoon dat de kinderen verlangen naar het
volgende [boek]. Dit is wat zo schadelijk is!
Dit
gezegd zijnde, moeten wij onszelf nog eens herinneren dat wij verantwoordelijk
zijn voor onze kuddes, dat wij bewakers zijn, wij zijn herders en wij zijn
verantwoordelijk voor onze kuddes. Wij zijn genoodzaakt door onze religie om
schade te verwijderen uit de weg van de Moslims in het algemeenen, dit is nog
meer het geval bij onze eigen kinderen, in onze eigen huizen. Wij moeten deze
schade verwijderen, vooral wanneer het schade is die hen rechtsreeks naar het
Hellevuur leidt. Schade die niet enkel ongehoorzaamheid is aan Allaah, maar
ongeloof in Hem, ongeloof in Zijn religie, dingen die hem buiten de Islaam
plaatsen. Onze eerste en voornaamste prioriteit moet het redden van onszelf en
onze kinderen van het Hellevuur zijn.
“O jullie die geloven, red julliezelf en jullie families van een
Vuur...”
(Soerah at-Tahriem [66], vers 6)
(Soerah at-Tahriem [66], vers 6)
Wij zijn verantwoordelijk voor hetgeen Allaah - ‘azza wa jal - ons toevertouwd heeft. Denk terug aan het geluk dat jouw
hart overkwam toen jouw baby jongen of meisje geboren was, hoeveel je de
intentie had om dit kind te eren, dit kind op te brengen volgens de Islaam, dit
kind te beschermen tegen schade en hoe dankbaar je was tegenover Allaah – ‘azza wa jal – in die tijd. En denk hierover na: hoe onachtzaamheid
binnengeslopen is in jouw leven en hoe jij dit kwaad hebt toegelaten in jouw
huis. Hoe onachtzaam ben je geweest, hoe laks je bent geweest met een zaak die
het verschil tussen een Moslim en een kaafir (ongelovige) is.
Dit gezegd zijnde, herinneren wij
onszelf opnieuw aan de verplichting om dit kwaad uit onze huizen te
verwijderen. De uitspraak van de Profeet
صلى الله عليه وسلم , “Wie
van jullie iets kwaads ziet, laat hem het dan veranderen met zijn hand...”,
dit is specifiek voor de mensen die de autoriteit hiervoor hebben. Wanneer jij
aan het hoofd bent en de Sultan bent, zoals een man in zijn eigen huis, de
echtgenoot in zijn eigen huis of de vrouw in haar eigen huis over haar
kinderen, dan ben jij verantwoordelijk om de schade (het kwaad) te verwijderen
met jouw handen. Jij zal verantwoordelijk worden gehouden tegenover Allaah – ‘azza wa jal – voor het niet fysiek (i.e. met
je lichaam) verwijderen van de schade, wanneer jij de autoriteit bezit om dit
te doen. En je kan niet zeggen, “Ik haatte het in mijn hart.” Dit is
enkel wanneer je niet in staat bent om de schade of het kwaad te veranderen met
je hand of je tong. Jij bent hiertoe niet in staat, dus dan is het haten in je
hart het enige dat overblijft voor jou. Maar als een persoon van autoriteit in
jouw huis, in jouw school, in de plaats waar je over autoriteit beschikt, mag
jij niet zeggen, “Ik zal het gewoon in mijn hart haten en de mensen onder
mijn autoriteit zichzelf laten verwennen met hetgeen Allaah – subhaanahu wa ta'aala – heeft verboden.” Vooral als het gaat om iets
dat wordt beschouwd als ongeloof in de religie, dan moeten we nog meer op onze
hoede zijn.
En
opnieuw de overlevering die de Profeet صلى الله
عليه وسلم ons heeft onderwezen,
dat er geen dienaar is die een voogdij of kudde werd gegeven door Allaah – ’azza wa jal – en raa’ie (herder) werd gemaakt en hij geeft geen nasiehah
(advies), gedraagt zich bedrieglijk en beschermt [zijn kudde] niet tegen
schadelijke dingen waartegen Allaah hem heeft gewaarschuwd, behalve dat hij de
geur van het Paradijs niet zal ruiken. Deze overlevering staat in Sahieh
al-Boekhaarie en Moeslim.
En
herinner jullie dat jullie kinderen, zoals eerder vermeld in de lezing, zwak
zijn en jullie bescherming nodig hebben. Ze hebben jullie nodig om hen te leren
wegblijven van het kwaad, om hen te helpen het kwaad te herkennen, om hen te
helpen shirk (afgoderij) in al zijn vormen, kufr (ongeloof) en
dingen zoals magie te herkennen en om niet stil te zijn terwijl jullie weten
dat ze betrokken zijn in kwaad, terwijl jullie weten dat ze betrokken zijn in
ongeloof en dat jullie stil zijn en hen laten doen. Zij hebben jullie hulp en
ondersteuning nodig en zij hebben jullie nodig om misschien een strenge houding
te hebben. Dus het kan zijn dat zij niet van jou houden omdat je hun Harry
Potter boeken vandaag hebt weggehaald, maar zij zullen van jou houden wanneer
ze gered zullen zijn van het Hellevuur, door de zorg van een ouder. Zij zullen
van jou houden wanneer zij jou bezoeken in Jannah (het Paradijs). En zij
zullen misschien van jou houden later in dit leven, wanneer ze beseffen dat jij
een strenge actie ondernam door het verwijderen van iets waar zij van hielden
maar waartoe ze geen toegang mochten krijgen of waarvan ze niet mochten houden.
Maar jij verwijderde dat ding uit hun weg en dat was iets dat leidde naar veel
goeds in de doenyaa (het wereldse leven) en in het Hiernamaals. Dus wij
vragen Allaah –
'azza wa jal – om ons inzicht te schenken in onze echte
prioriteiten als Moslims en om ons de moed en de wijsheid te geven die wij
nodig hebben om het goede te gebieden en het slechte te verbieden en om ons
standpunt te baseren op de tekst van het Boek (de Qor'aan) en de Soennah.
Dit gezegd zijnde, gaan wij wat tijd
geven voor vragen, indien er vragen zijn, en dan willen wij een opmerking maken
over de toekomstige kansen die er zijn voor mensen die willen helpen met deze
inspanning om de Moslims te waarschuwen voor dit gevaar: om CD's te
verspreiden, de verspreiding van CD's in grote hoeveelheden te financiëren en
om een boekenruilingsprogramma te financiëren of wij schenken de mensen, die
hun [aan ons] Harry Potter geven, boeken over Tawhied die hen
zullen helpen om gewaarschuwd te zijn over zulke kwade zaken in de toekomst.
Wij willen deze gelegenheid beschikbaar maken en wij zullen inshaa-a-Laah
(met Allaah's Wil) doen zoals Allaah zei,
“En werkt samen op al-birr (deugdzaamheid) en at-taqwaa
(Godsvrees) en werkt niet samen op zonde en overtreding.”
(Soerah al-Maa'idah [5],
vers 2)
En wij
sluiten af met het zenden van as-Salaat en as-Salaam over de
beste der schepsels, de Profeet en de Boodschapper van Allaah, Mohammed
ibn ‘Abdillaah en over zijn familie,
Metgezellen en al zijn volgers tot de Dag des Oordeels. Soebhaanakal-Laahoemma
wa bihamdik, ash-hadoe an laa ilaaha illaa ant, astaghfiroeka wa atoeboe
ilayk (vrij van alle onvolkomenheden bent U, O Allaah, alle lof komt U toe.
Ik getuig dat er niets of niemand het recht heeft om aanbeden te worden behalve
U. Ik verzoek U mij vergiffenis te schenken en ik keer berouwvol tot U).
Onze
broeder herinnert ons aan David Copperfield en de andere naam David Blaine,
magïers die goochelaars zijn, Chris Angel en anderen. Dit zijn welbekende
magïers die op televisie komen, goochelaars of hoe ze zichzelf noemen. Pas
hetgeen je vandaag hebt geleerd ook hierop toe. Beschouw het als iets
vanzelfsprekend, beschouw het als iets dat logischerwijze inbegrepen is in onze
discussie van deze avond, ook Mighty Morphin Power Rangers, Superman, de
vliegende man die de hele planeet beschermt, videospelletjes waarin de spelers
vechten en misschien magie gebruiken tegen elkaar, Mortal Combat, waar ze
toveren en vuur schieten op elkaar en gelijkaardige spelletjes. Laat geen magie
toe in jouw huis! Zeg niet, “Het is slechts een spelletje en mijn kinderen
weten dat het slechts een spel is.” Net zoals je hen niet zou laten zitten
en kijken naar pornografie en dan zeggen, “Het is slechts... weet je, doe
gewoon alsof het niet echt is.” Niemand zou dit ooit doen. Dus hoe kan...
en dat (i.e. pornografie) is geen ongeloof in Allaah, dat is een zonde. Begrijp
je het verschil? Dat is geen ongeloof in Allaah, dat is een zonde en een
verschrikkelijke misdaad. Echter is ongeloof in Allaah aanwezig in jouw huis en
jij zegt dat het slechts een spelletje is?! Ongeloof in Allaah! Kinderen houden
van en hebben hun harten gehecht aan de vechter die de grootste vuurbal kan
gooien en de andere vechter uitschakelt en wint door zijn gebruik van magie, in
onze huizen als Moslims! Wij moeten beseffen dat deze dingen extreem gevaarlijk
zijn voor de ‘aqiedah (geloofsovertuiging) van het kind, het kan ons en
onze kinderen buiten de Islaam leiden! Dus pas dit toe op alle video's,
videospelletjes, DVD's, magazines en boeken. Denk na over de toekomst van
jullie kinderen, hou van jullie kinderen werkelijk omwille van Allaah en hou
[alle] schade uit hun weg. Haal de dingen weg uit jullie huizen die de middelen
van de shaytaan zijn en die mensen naar het Hellevuur leiden. Wees
serieus hierover!
Vraag: Is het toegestaan om een verhaal over een
geest te lezen, ook al volgen wij het niet?
Antwoord: Deze vraag is moeilijk verwoord. Het niet
volgen van het verhaal, betekent dit dat jij het niet leest? Indien jij een
verhaal niet volgt, dan lees jij het niet. Maar indien jij het verhaal volgt,
betekent dit dat je het leest. Maar als je bedoelt dat je het niet volgt, i.e.
dat je het niet in praktijk brengt, dan is het volledige idee dat je een
verhaal leest over een geest. Ik weet niet wat het verhaal over de geesten is.
De djinn bestaan echt. Indien jij praat over een verhaal over de djinn,
uit de Qor'aan en de Soennah, dan is het toegestaan om een
verhaal over de djinn te lezen, om Soerah al-Djinn uit de Qor'aan
te lezen, dat is toegestaan. En het is toegestaan om het te volgen, erin te
geloven en het te hebben als jouw ‘aqiedah (geloofsovertuiging). Maar
indien jij een fictief verhaal over een geest bedoelt, dan willen wij eigenlijk
alle fictieve verhalen over geesten, mensen, dieren en alles vermijden. Want
het standpunt van de Moslims tegenover liegen, is dat wij het liegen in al haar
vormen schuwen en vermijden. Wij zijn niet tevreden wanneer een man tegenover
een groep mensen iets doet wat toneelstuk heet en waarbij hij zegt, “Mijn
naam is John die en die”, terwijl zijn naam niet John die en die is.
ويل له ويل له ويل له الذي يكذب
ليضحك الناس
“Wee hem, wee hem, wee hem, degene die liegt om de
mensen te doen lachen.”
[Soenan Abi Dawoed]
Dus
het liegen, in al haar vormen, wordt gezien als een zonde in Islaam, behalve de
uitzonderingen die de Profeet صلى الله عليه
وسلم ons heeft onderwezen: tussen de echtgenoten, in Jihaad
en om islaah (vrede) te brengen tussen twee partijen die het
oneens zijn. En dit soort liegen (in deze uitzonderingen) wordt gedaan op een
zeer lichte, onschadelijke manier. En sommige geleerden gaven zelfs in die
gevallen niet de voorkeur aan het liegen. Dus het liegen behoort tot de dingen
die leiden haar het Hellevuur.
“Aan jullie is het om de waarheid te spreken. Want
voorwaar, het spreken van de waarheid leidt naar al-birr (deugdzaamheid).
En voorwaar, al-birr leidt naar al-Jannah (het Paradijs). En pas
op voor het liegen. Want voorwaar, het liegen leidt naar al-Foejoer
(verdorvenheid). En voorwaar, al-Foejoor leidt naar het Hellevuur.”
En
in dezelfde overlevering zei de Profeet Mohammed صلى الله عليه وسلم ,
“En een persoon
zal blijven de waarheid spreken en zijn best doen om de waarheid te spreken,
tot hij bij Allaah opgeschreven wordt als een Siddieq (waarheidsgetrouw
persoon). En een persoon zal blijven liegen en zijn best doen om te liegen (in
alle situaties), tot hij bij Allaah opgeschreven wordt als een kadh-dhaab
(leugenaar).”
Dus liegen is verboden in Islaam en behoort tot de Grote
Zonden en tot de eigenschappen van de Moenaafiq (huichelaar, hypocriet);
wanneer hij spreekt, liegt hij. En Allaah heeft de Moenaafiqoen
(hypocrieten) beschreven in het begin van Soerah al-Baqarah,
“...en voor hen is een pijnlijke bestraffing vanwege hun
leugens.”
(Soerah al-Baqarah[2], vers 10)
Dus leugens zijn niet toegestaan in Islaam, [ook al is
het] over een geest of een mens. Dit is een ander onderwerp waarover wij kunnen
discussïeren. Het voornaamste kwaad waartegen wij iedereen wilden waarschuwen
deze avond is magie.
Vraag: Kan je geschaad worden als iemand naar een waarzegger gaat
om over jou te informeren? Voorbeeld: een persoon is bekeerd naar de Islaam en zijn
familie kan dit niet aanvaarden. Dus zijn moeder gaat naar een waarzegger om
advies te vragen of om kennis over hem te vragen om haar hart gerust te
stellen. Wat kan je doen om jezelf te beschermen tegen zulke zaken waarover jij
geen controle hebt?
Antwoord: Zoals jij hebt gezegd, jij hebt er geen controle over, dus
je kan er niet veel aan doen behalve dat je Allaah - ‘azza wa jal - blijft gedenken en Allaah - ‘azza wa jal - vraagt om jou te beschermen tegen de complotten van de
ongelovigen en al degenen die jou willen schaden. En Allaah - ‘azza wa jal - is geheel in staat om jou toevlucht te schenken en jou te
beschermen tegen de hele oemmah (gemeenschap), ook al verzamelt de hele oemmah
zich tegen jou, zoals in de overlevering van Ibn ‘Abbaas,
“Zij kunnen jou nooit schaden behalve met iets
dat Allaah heeft voorgeschreven tegen jou.”
Vraag: Hoe werd de Profeet صلى الله
عليه وسلم beïnvloed door de magie?
Antwoord: Hij dacht vaak, zoals beschreven door ‘Aa'ishah, dat hij
iets had gedaan dat hij niet had gedaan. In een andere overlevering: hij dacht
vaak dat hij gegaan was naar het huis van één van zijn vrouwen terwijl hij niet
was gegaan naar dat huis.
Vraag:
Wat zijn de manieren om magie te behandelen?
Antwoord:
Toen de Profeet صلى الله عليه وسلم werd gevraagd over an-noeshrah (het
genezen van magie met magie) zei hij,
“Het behoort tot de daden van de shaytaan.”
Natuurlijk is magie niet toegestaan. Dus als magie niet
toegestaan is, hoe kan het een behandeling of geneesmiddel zijn? De manier
waarop je magie behandelt, is net zoals de manier waarop je andere ziektes
behandelt. Eerst en vooral met Tawhied, door zich alleen naar
Allaah – ‘azza wa jal – te wenden en Hem te vragen om jou te genezen. En er is
niets zoals Tawhied. Er is geen dokter, er is geen Shaykh, er is
niemand die jou kan helpen zoals Allaah – ‘azza wa jal. Allaah – ‘azza
wa jal – kan jou genezen zonder [de
tussenkomst van] enige Shaykh, zonder enig tussenpersoon, met niks. Met jouw Tawhied
roep je Hem aan en zeg je, “Ik ben Uw dienaar die geen deelgenoten aan U
toekent, ik ben Uw dienaar die U uitzondert in al mijn aanbiddingen, help mij
in mijn tijden van nood...” Je kan Hem aanroepen met wat jij begrijpt en
met wat jij kan zeggen en je reciteert Zijn Boek over de plaatsen die aangetast
zijn (door pijn of ziekte), dit heet roqyah. Bijvoorbeeld wanneer jouw
arm aangetast is, leg je jouw rechterhand op je arm en reciteer je de Qor'aan.
Bovendien kan je blazen op Zamzam water en het opdrinken. Het blazen op Zamzam
water met de recitatie van de Qor'aan en het drinken ervan en ook de
verschillende smeekbedes die heel algemeen en allesomvattend zijn die de
Profeet صلى الله عليه وسلم ons
onderwezend heeft, zoals het plaatsen van de rechterhand op de aangetaste plaats
en dan zeg je,
اللهم رب الناس اذهب البـأس واشفني
وأنت الشافي لا شفاء إلا شفائك شفاء لا يغادر سقما
“O Allaah, Heer van alle mensen, verwijder de aandoening en
genees (mij), U bent Degene die geneest en er is geen genezing behalve Uw
genezing, een genezing die geen pijn of spoor van ziekte nalaat.”
Dit was de smeekbede die gebruikt werd door de Profeet صلى الله عليه وسلم en
ook, zoals ik vermeld heb, de smeekbede van de gelovige gebaseerd op Tawhied,
het vertrouwen dat Allaah – ‘azza wa jal – jou zal genezen en jouw ziekte
zal weghalen. Dit is voor magie en alle andere soorten aandoeningen die jij
tegenkomt in de doenyaa (het wereldse leven).
En moge Allaah de Salaat, de Salaam en de zegening sturen over onze Profeet Mohammed, zijn familie en al zijn Metgezellen.