Muhammad Amân al-Jâmî : "Wat is dat slecht ! En wat zijn de mannen zwak ! Waar is de jaloezie van de mannen naartoe ?!"
Het is de vrouw toegestaan en aanbevolen
om na het verrichten van de ghusl, aangename en geparfumeerde geuren te gebruiken die de (geur)sporen van het (menstruatie)bloed verwijderen. Ongeacht of dat met (geparfumeerde) katoen is, of met een (geparfumeerd) doekje, of zelfs zonder middel, door direct het parfum te gebruiken om de sporen van bloed en de sporen van de geur te verwijderen (die voortkomen van de menstruatie).
Dit is aanbevolen na het verrichten van de ghusl. Op voorwaarde dat ze niet naar buiten gaat terwijl er nog sporen daarvan of sporen van de geur aanwezig zijn.
De vrouw doet dat in haar huis, want het is vereist van de vrouw dat ze zich thuis parfumeert met alle soorten parfum en de beste geuren van hetgeen haar echtgenoot graag bij haar ruikt en wat de banden en de relatie tussen beiden versterkt.
Maar wat betreft de gewoonte om de duurste parfums en geuren te kopen om naar buiten te gaan, dit is een slechte gewoonte. Dat moet afgekeurd en veroordeeld worden. Het is aan de vrouw niet toegestaan om naar buiten te gaan met al was het maar het geringste spoor van geur, ongeacht of het wierook of parfum is.
Dat is haar zeer streng verboden. En er is een zware bedreiging voor degene die dat doet. De vrouw die geparfumeerd naar buiten gaat en langs een groep mannen passeert, is beschreven als een ontuchtpleegster !
Zoals in de hadith die overgeleverd werd door Abû Sa'îd al-Khudrî (radiyAllâhu 'anhu) :
« Wanneer de vrouw langs een groep passeert en er zich op haar sporen van parfum bevinden, dan is ze zus en zo. »
Zo is het uitgesproken door de Profeet (sallAllâhu 'alayhi wasallam), en de overleveraar van de hadith legt uit : dat betekent ontuchtpleegster. Er is daar dus een grote bedreiging in.
En tot de aanbevolen islamitische gedragingen in deze tijd behoort dat de vrouw mooie en versierde kleren draagt, en dat ze zich parfumeert met goede geuren, en dat ze haar haren en huid goed maakt. Dat alles in haar huis voor haar echtgenoot. Dat is de profetische leiding.
En als ze naar buiten wenst te gaan, dat ze dan naar buiten gaat met kleren die de aandacht niet naar haar schoonheid leiden en bedekt gaat in haar abâya en alles wat haar lichaam bedekt. En dat ze geen strakke kledij draagt die haar vormen zouden kunnen tonen.
Maar vandaag is de zaak omgekeerd. Je ziet dat de meeste vrouwen zich opmaken om naar buiten te gaan, voor gebeurtenissen zoals huwelijkenen voor elk ander evenement.
En in hun huis, is het alsof ze in rouw is. Je ziet haar enkel vuile en waardeloze kleren dragen en alle parfums en goede geurtjes zijn voorbehouden voor het naar buiten gaan.
Wat is dat slecht !
En wat zijn de mannen zwak !
Waar is de jaloezie van de mannen naartoe ?!
SubhânAllâh !!
De vrouwen gaan enkel buiten uit de huizen van de mannen ! Daarom rust de vermaning op de mannen en niet op de vrouwen ! De mannen die het gezag hebben en wiens vrouwen hun huizen verlaten, hoe kunnen zij tevreden zijn met deze situatie ? En als de situatie blijft omkeren, tegengesteld aan datgene waarop Allah ons heeft geschapen, en dat de zaken in de handen van vrouwen komen in plaats van de mannen ... dan is dit het einde !
[Bron : "Sharh Nayl al-Awtâr", uitleg van Kitâb at-Tahâra, 19e cassette, van Muhammad Amân al-Jâmî rahimahullâh]
door broeder ابو معاذ محمد داود Dit is aanbevolen na het verrichten van de ghusl. Op voorwaarde dat ze niet naar buiten gaat terwijl er nog sporen daarvan of sporen van de geur aanwezig zijn.
De vrouw doet dat in haar huis, want het is vereist van de vrouw dat ze zich thuis parfumeert met alle soorten parfum en de beste geuren van hetgeen haar echtgenoot graag bij haar ruikt en wat de banden en de relatie tussen beiden versterkt.
Maar wat betreft de gewoonte om de duurste parfums en geuren te kopen om naar buiten te gaan, dit is een slechte gewoonte. Dat moet afgekeurd en veroordeeld worden. Het is aan de vrouw niet toegestaan om naar buiten te gaan met al was het maar het geringste spoor van geur, ongeacht of het wierook of parfum is.
Dat is haar zeer streng verboden. En er is een zware bedreiging voor degene die dat doet. De vrouw die geparfumeerd naar buiten gaat en langs een groep mannen passeert, is beschreven als een ontuchtpleegster !
Zoals in de hadith die overgeleverd werd door Abû Sa'îd al-Khudrî (radiyAllâhu 'anhu) :
« Wanneer de vrouw langs een groep passeert en er zich op haar sporen van parfum bevinden, dan is ze zus en zo. »
Zo is het uitgesproken door de Profeet (sallAllâhu 'alayhi wasallam), en de overleveraar van de hadith legt uit : dat betekent ontuchtpleegster. Er is daar dus een grote bedreiging in.
En tot de aanbevolen islamitische gedragingen in deze tijd behoort dat de vrouw mooie en versierde kleren draagt, en dat ze zich parfumeert met goede geuren, en dat ze haar haren en huid goed maakt. Dat alles in haar huis voor haar echtgenoot. Dat is de profetische leiding.
En als ze naar buiten wenst te gaan, dat ze dan naar buiten gaat met kleren die de aandacht niet naar haar schoonheid leiden en bedekt gaat in haar abâya en alles wat haar lichaam bedekt. En dat ze geen strakke kledij draagt die haar vormen zouden kunnen tonen.
Maar vandaag is de zaak omgekeerd. Je ziet dat de meeste vrouwen zich opmaken om naar buiten te gaan, voor gebeurtenissen zoals huwelijkenen voor elk ander evenement.
En in hun huis, is het alsof ze in rouw is. Je ziet haar enkel vuile en waardeloze kleren dragen en alle parfums en goede geurtjes zijn voorbehouden voor het naar buiten gaan.
Wat is dat slecht !
En wat zijn de mannen zwak !
Waar is de jaloezie van de mannen naartoe ?!
SubhânAllâh !!
De vrouwen gaan enkel buiten uit de huizen van de mannen ! Daarom rust de vermaning op de mannen en niet op de vrouwen ! De mannen die het gezag hebben en wiens vrouwen hun huizen verlaten, hoe kunnen zij tevreden zijn met deze situatie ? En als de situatie blijft omkeren, tegengesteld aan datgene waarop Allah ons heeft geschapen, en dat de zaken in de handen van vrouwen komen in plaats van de mannen ... dan is dit het einde !
[Bron : "Sharh Nayl al-Awtâr", uitleg van Kitâb at-Tahâra, 19e cassette, van Muhammad Amân al-Jâmî rahimahullâh]