Mag je een fatwa uitleveren als je student van kennis bent?

Het geven van een fatwa door een student van kennis?


Door: Sheihk Mohammed al Imaam al-yamanie (hafidahullaah)


Vraag: "Er wordt vaak geconstateerd bij de studenten van kennis dat zij haastig zijn in het geven van Al-Fatwa (Een Islamitisch oordeel gebaseerd op de Koran en Sunnaah). En dat doen zij vooral in de gevaarlijke zaken, zoals de oordelen betreft het scheiden en andere zaken. Ze geven fatwa zonder het in acht nemen van de juridische stelregels (Adawaabitd) die de geleerden hebben toegepast in het geven van al-fatwa, en de voorwaarden die de geleerden hebben voorgedragen voor hen die zich uitgeeft als Muftie (iemand die fatwa geeft).

Wat is uw advies/raadgeving voor deze studenten? En is het aan de student van kennis om zich bloot te stellen inzake dit? (het geven van al-fatwa) En wat moet een student doen als iemand hem vraagt naar iets (inzake de religie) zoals scheidingen en andere zaken?

Geef ons een fatwa moge Allaah u belonen met het goede."

Antwoord: Het is niet toegestaan voor een student om fatwa te geven totdat zijn leraren van de mensen van kennis (Ahlul 'ilm) hem instemming geven hierin. Het is niet genoeg voor de profiterende student van kennis om goede vermoedens te hebben met zichzelf in deze zaak en dat hij zich ingeeft in het geven van al-fatwa. Dit is namelijk een plek van schade en fouten. (oftewel een gevoelige kundigheid die niet anders gedaan kan worden behalve door hen die er bevoegd in zijn.)

En dat hij niet bedrogen wordt door de uitspraken van de ‘aamaah (de doorsnee moslims): O Sheihk O Sheihk…… Hij (de student) kijkt naar zijn kennis en vergelijkt dat met hen die de kennis bezitten van de mensen van kennis (Ahlul ‘ ilm), en hij kijkt naar hetgeen van wat hij heeft bestudeerd vanuit de boeken, en de tijd waarin kennis wordt opgedaan…. Was die tijd net zoals de tijden van de ‘ulema die hun gehele leven in kennis hebben uitgegeven?

En van de voorwaarden van hij die Moeftie wilt zijn is dat hij bekend moet staan dat hij de meeste kennis bezit van de Qoran en de Sunnaah, en dat hij kennis heeft betreft de Arabische taal, en de naasig en mansoeg (verzen die elkaar opheffen), en de Fundamenten van al-Fiqh (Usuul al Fiqh), en dat hij kennis heeft betreft de meningsverschillen tussen de ‘ulema en andere zaken.

Het is aan de student die gevraagd wordt naar iets om tegen de vragensteller te zeggen: Vraag niet aan mij, we vragen de bezitters van kennis. En dan geeft hij de student de vraag aan de ‘ulema nadat de vraagsteller zijn vraag duidelijk heeft gemaakt, zodat de zaak (waar naar gevraagd wordt) nauwkeurig wordt behandeld. En dat vooral in de zaken van Al-Halaal en Al-Haraam.

Wallaahu l musta'aan.

Bron:
http://sh-emam.net/index.html